nieuws

Suiker Unie live met routeplanning van AMCS

Distributie

Suiker Unie live met routeplanning van AMCS

Suiker- en stroopproducent Suiker Unie staat op het punt om live te gaan met een routeplanning-oplossing Transport Optimisation van AMCS. De suikerproducent koos voor deze routeplanningssoftware omdat het onder andere realtime de leveringen van de vaste bulkvervoerders kan meten.

De keuze voor de AMCS Transport Optimisation (voorheen Transvision Fleet Planner) is door Suiker Unie gemaakt na een vergelijking tussen vijf transportsystemen. De implementatie van de routeplanningsoftware onderdeel van een groot veranderingstraject dat de suikerproducent in 2009 in gang zette met een emissiereductieproject. Dat project leidde er toe dat ruim 45 vrachtauto’s van de vier vaste bulkvervoerders die Suiker Unie inhuurt, zijn voorzien van boordcomputers. De volgende stap binnen het verandertraject is de livegang met AMCS Transport Optimisation.

Geen standaard vervoerswijze

Uit het selectietraject die deed Suiker Unie deed voorafgaand aan de implementatie bleek al snel dat AMCS een streepje voor had ten opzichte van de concurrentie. “Wij vervoeren geen bulk van A naar B. Althans, niet op de standaardwijze. Het vertrekpunt van een lading, A, is variabel. De bestemming, ofwel B, is altijd een klant. De vertreklocatie kan één van de zes opslaghubs zijn waarover we beschikken, verspreid over heel Nederland”, zegt Ad Jansen, Stafmedewerker Logistiek bij Suiker Unie.

Verdeelsleutel depots

Er is volgens Jansen nog een aspect dat meespeelde bij de keuze voor AMCS. “Aanvullend aan de standaard ritplanning werken we ook met een bepaalde verdeelsleutel over de depots, we willen deze gedurende het jaar in een binnen kaders aangegeven tempo leegmaken. AMCS had hiervoor als enige leverancier een passende oplossing.”

Meer keteninzicht geven

Met de livegang voor de deur verwacht Suiker Unie ook te profiteren van het vele voorwerk dat is verricht. De boordcomputers in de 45 tot 50 voertuigen die dagelijks voor de producent rijden, gekoppeld aan AMCS Transport Optimisation en het ERP op de achtergrond, moet het bedrijf meer keteninzicht geven. Zo kunnen binnenkort de prestaties van leveringen real-time worden gemeten, wat bijvoorbeeld voor meer inzicht moet geven in de wachttijd bij het lossen van een vracht.”

Automatische ritplanningen

De planningsmogelijkheden van Suiker Unie nemen na de livegang toe. Zo zal de routeplanningssoftware zelf automatisch een ritplanning maken waarna de planners zorgen voor de finetuning. Het systeem ondersteunt ook door middel van waarschuwingen indien de planning gevaar loopt en er aanvullend actie nodig is wanneer bijvoorbeeld een vervoerder bij een klant te lang moet wachten voor hij kan lossen.

Vermindering CO2-uitstoot

Naast een verhoging van het serviceniveau verwacht Suiker Unie met de implementatie van de nieuwe routeplanningssoftware ook dat er minder kilometers worden gereden. Gerekend wordt op een reductie van 115.000 kilogram aan CO2-uitstoot. “Dat is te vergelijken met een besparing op het aantal kilometers met ongeveer twee procent”, aldus Ad Jansen.

Reageer op dit artikel