nieuws

Heineken-distributie Simon Loos in Amsterdam ‘elektrisch’

Distributie

Heineken-distributie Simon Loos in Amsterdam ‘elektrisch’

Na een volgens eigen zeggen succesvolle proef in Amsterdam met de elektrische truck, breidt Simon Loos in samenwerking met Heineken haar huidige elektrische vloot uit naar zeven voertuigen. De elektrische trucks worden ingezet voor de horecadistributie in de Amsterdamse binnenstad.

Na een volgens eigen zeggen succesvolle proef in Amsterdam met de elektrische truck, breidt Simon Loos in samenwerking met Heineken haar huidige elektrische vloot uit naar zeven voertuigen. De elektrische trucks worden ingezet voor de horecadistributie in de Amsterdamse binnenstad. Dit succes zorgt ervoor dat Simon Loos heeft besloten om volgend voorjaar alle niet-Euro 6 dieselbakwagens voor de bierdistributie in de hoofdstad te vervangen door elektrische trucks.

Amsterdam wil koploper zijn

Bierbrouwer Heineken wil de stadsdistributie in de Randstad vanaf 2020 volledig CO2-neutraal kunnen uitvoeren. Het streven is dan om alle fusten, flesjes en horecabenodigdheden binnen de ring van Amsterdam te leveren met elektrische vrachtwagens. De gemeente Amsterdam is hierin een belangrijke schakel; ook zij heeft naar eigen zeggen een voordeel bij meer elektrisch stedelijk distributie vervoer en wil daarin graag koploper zijn. Dat lijkt te lukken want de elektrische vrachtwagenvloot van de logistiek dienstverlener voor distributie is in Nederland straks de grootste.

Euro 6 wordt niet vervangen

In eerste instantie was het volgens Simon Loos de bedoeling het aantal elektrische trucks in Amsterdam voor de horecadistributie uit te breiden van één naar twee voertuigen. Op basis van de ervaring en cijfers uit de proef, die vorig jaar november begon, adviseerde Simon Loos echter alle niet Euro 6-wagens voor de horecabelevering in Amsterdam te vervangen.

Koploper in elektrisch

De logistiek dienstverlener uit Wognum nam in 2012 al de grootste vloot LNG-trucks voor winkeldistributie in gebruik. “Elektrische belevering is ideaal in de binnenstad”, beweert wagenparkbeheerder Wim Roks. “In normaal wegtransport is het nog lastig om elektrisch rijden winstgevend te maken. Maar in de binnenstad, waar je vaak remt en optrekt, profiteer je juist van het feit dat de wagen tijdens het remmen zijn eigen elektriciteit genereert.”

Laag energieverbruik

De Ginaf-trucks, die de logistiek dienstverlener gebruikt, zijn volgens de laatste technieken gebouwd en hebben een laag energieverbruik, met name in de binnenstad. Dit is mogelijk door een terugwinningssysteem van remenergie. De nieuwe trucks, die op basis van laatste variant van de Mercedes-Benz Atego zijn samengesteld door Ginaf, krijgen een laadvermogen van vijf ton.

Ook Rotterdam elektrisch

 

Een andere logistiek dienstverlener, G. van der Heijden Distributie, maakt sinds 2013 gebruik van een elektrische vrachtwagen voor de horecadistributie van Heineken in de binnenstad van Rotterdam. Deze, door Hytruck ontwikkelde vrachtwagen, heeft een laadvermogen van 9 ton en een bereik tot 200 kilometer.

Ontheffing Eurovignet-verplichting

Simon Loos een lobby gestart om ontheffing te krijgen voor de zogenaamde Eurovignet-verplichting waar de nieuwe trucks onder vallen; het hogere eigen gewicht is het gevolg van de zwaardere elektrische aandrijving, die nodig is om de belevering juist milieu- en omgevingsvriendelijker te kunnen uitvoeren.

Reageer op dit artikel