nieuws

Bol.com start met levering op dezelfde dag via Albert Heijn

Distributie

Bol.com start met levering op dezelfde dag via Albert Heijn

Vandaag bestellen, vandaag ophalen. Zo heet de nieuwe logistieke optie voor klanten van Bol.com. Hiervoor werkt de webshop samen met Albert Heijn.

Bol.com is gestart met een eigen variant van same day delivery. Bestellingen die voor twaalf uur in de middag worden geplaatst, kunnen uiterlijk om vijf uur in de middag worden opgehaald bij een van de tweehonderd geselecteerde AH-filialen. Tot vandaag konden orders tot elf uur ‘s avonds worden geplaatst en de dag er na geleverd.

Innoveren en experimenteren

Tom Steffens, projectleider van het Dinalog project ‘Cross chain order fulfillment coordination for internet sales’: “Bol.com is niet bang om een duidelijke strategie te kiezen en daar vol voor te gaan. De tandem met AH is daarvan een van de meest zichtbare voorbeelden en uit die strategische stap komen nu deze tactische zetten in de logistieke dienstverlening. Daarnaast laat het zien dat Bol.com het proces van constant innoveren goed in de vingers lijkt te hebben; niet bang zijn om veel te experimenteren, services te lanceren en zo live feedback van de consument te ontvangen.”

Trend

Volgens Kees Jan Roodbergen, hoogleraar in Quantitatieve Logistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen past de stap bij de trend. “Mensen willen snel hun bestelling hebben. Daar is markt voor. Nu moeten mensen voor hun last minute cadeau de stad in, in de toekomst zal dat Bol.com worden wellicht. Het is de volgende stap van de groei van de markt. Zeker met het tarief dat Bol.com hanteert.”

Bezorgkosten

De bezorgkosten bedragen twee euro tijdens de introductieperiode en vanaf september vijf euro. Volgens Bol.com is dat ruim lager dan de concurrentie die gemiddeld tien euro voor same day delivery vraagt. Roodbergen: “Vergeleken met andere concepten is het concept kostenefficiënt, want thuisbezorgen voor 5 euro red je niet én ze bieden de snelheid.” De webwinkel kan de lage prijs aanbieden vanwege het volume en de dekkingsgraad van afhaalpunten.

Struikelblok

Prijs is noodzakelijk; uit onderzoek blijkt dat de klant bereid is maximaal vijf euro voor same day delivery te betalen, aldus woordvoerder Marjolein Verkerk. Steffens:  “De waarde van deze complexe logistieke operatie en daarmee de bereidheid om extra te betalen voor een premium service is in de ogen van de consument laag. Daarmee kan het een steeds groter struikelbok worden voor veel spelers.” Hij stelt ook: “Wanneer volumes hoog zijn en/of marges op je producten het toelaten, hoeven de kosten geen struikelblok te zijn. Dan kan same-day delivery zonder al te hoge kosten worden aangeboden aan de consument.”

Apart logistiek traject

Bol.com stelt alle producten te kunnen leveren die ze op voorraad hebben in het dc in Waalwijk, inclusief de voorraden van de Plaza-partners die Logistiek van bol.com gebruiken. Om de snelheid te garanderen, doorlopen de bestellingen die voor 12.00 binnenkomen een apart traject. De orders  worden apart genomen en direct verwerkt, terwijl ‘normale’orders worden opgespaard en pas ’s avonds worden verwerkt. De orders worden vanuit het magazijn van Docdata met busjes naar de afhaalpunten van Albert Heijn gebracht.  In de toekomst zal dat mogelijk vanuit het nieuw te bouwen dc gebeuren.  Bol.com is nog altijd in gesprek met de gemeente en Docadata over uitbreiding.

Dekkingsgraad

Qua dekking omvat de nieuwe bezorgoptie de Randstad, de grote plaatsen in het noorden en zuiden van het land en Antwerpen en omgeving; dat zijn 200 afhaalpunten. Dat is ongeveer de helft van het klantenbestand. Het aantal bol.com afhaalpunten voor ‘Vandaag Ophalen’ zal de komende tijd verder uitgebreid worden.

Same day delivery groei

Of de move van Bol.com ook het fenomeen same day delivery in de hele markt hard zal laten groeien, is nog de vraag. Logistieke kosten blijken voor veel bedrijven nog altijd een struikelblok, stelt Roodbergen. “Same day delivery groeit, maar niet hard.” Hij verwacht wel dat het initiatief van Bol.com andere partijen aanspoort na te denken over het idee. “Snel zal het niet gaan want same day delivery is niet gemakkelijk; het magazijn moet er op in worden gesteld en het transport moet op orde zijn.”

Steffens: “Same day delivery zal steeds meer tot de standaard afleveropties behoren.  Wanneer grote, onder het publiek bekende, spelers dergelijke service opnemen in de eigen standaard-dienstverlening, draagt dat bij aan de perceptie van de consument dat het ook echt een standaard service hoort te zijn. De grote spelers zetten wat dat betreft de toon en andere retailers zullen dan moeten volgen.”

Lees hier meer op Logistiek.nl over Albert Heijn…

Reageer op dit artikel