nieuws

Maquignon: ‘We bekijken strategische opties WKTS

Distributie

Maquignon: ‘We bekijken strategische opties WKTS

Wolters Kluwer heeft WKTS, haar divisie met transportgerelateerde software, niet officieel in de etalage geplaatst. Wel bekijkt het alle strategische opties. “Verkoop is een optie, maar alleen omdat we een klein onderdeel zijn binnen het hele bedrijf, niet omdat de prestaties tegenvallen. Verre van zelfs”, verklaart Fabrice Maquignon, managing director van WKTS.

Maquignon is directeur van Wolters Kluwer Transport Services-softwaretools als vrachtuitwisselingsplatformen Teleroute, TAS TMS voor verladers en vervoerders en Order Management systeem Freightcentral. Tijdens de jaarcijfers van Wolters Kluwer meldde Computable dat de WKTS-divisie in de etalage zou staan. Dit bedrijfsonderdeel is goed voor ongeveer één procent van de jaaromzet van het concern. Computable schreef begin maart hierover: ‘Een verkoop behoort tot de mogelijkheden’.  Daarmee is Maquignon het dus eens, maar een beslissing is nog niet genomen en aangezien Wolters Kluwer beursgenoteerd is zal de informatie alleen via de officiële kanalen naar buiten komen.

Aankoop TAS van Transics International

Opvallend is het bericht over een mogelijke verkoop van WKTS zeker. In 2011 werd het bedrijfsonderdeel nog uitgebreid door middel van een overname van TAS. Dit werd gekocht van Transics International. Binnen WKTS bevonden zich toen al Teleroute voor vervoerders en Transwide voor verladers. In totaal beschikt het onderdeel over een tiental producten waarmee het bedrijven bedient die transport gerelateerde activiteiten verzorgen.

Maquignon wil niet speculeren

Heel veel leveranciers die zowel transportsoftware aan logistiek dienstverleners als verladers leveren zijn er niet in de Benelux. Dat kan WKTS interessant maken voor een eventueel geïnteresseerde partij. Speculeren over bedrijven die in staat zijn om een dergelijke overname te doen, wil Maquignon niet. Hij wil liever de bestaande producten doorontwikkelen. “Een moment waarop er meer te melden is over de toekomst van WKTS is nog niet te noemen.”

Integratie producten en resultaten

“We hebben de afgelopen paar jaar veel tijd en geld gestoken in het integreren van alle producten. En dat heeft tot goede resultaten geleid”, aldus de managing director. Met deze uitspraak zet Maquignon een streep door de suggestie dat WKTS in de etalage zou staan omdat het bedrijfsonderdeel niet goed zou renderen. Om dit verder te ondersteunen geeft hij enkele groeicijfers. “Teleroute is in de laatste twee jaar met 35 procent gegroeid, onze aanwezigheid in Oost-Europa is met 20 procent gegroeid en het aantal TMS-gebruikers is ook met 20 procent  gestegen.”

Partnerschappen

Aanvullend aan deze cijfers werden er met het oog op de toekomstige groei partnerschappen gesloten met Baltische platformen. Deze samenwerkingen behelzen enerzijds veiligheidsaspecten van vrachtuitwisseling en anderzijds het aanbieden van specifieke routes.

Koppeling met producten van diverse andere divisies

Uitdagingen met de op handen zijnde verandering zijn er  ook voldoende. Een praktische uitdaging zal zijn om tools tussen het Wolters Kluwer concern en die van WKTS, die nu goed met elkaar zijn geïntegreerd, ook na een eventuele verandering goed met elkaar te laten communiceren. Een voorbeeld daarvan is Topaccount, een financieel pakket dat bij meerdere logistiek dienstverleners in gebruik is. Dit maakt deel uit van een andere divisie.

Focus op kleinere logistiek dienstverleners

Gevraagd naar waar de meeste groei in de komende jaren vandaan zal komen, noemt de managing director Freightcentral en het in 2011 aangekochte TAS TMS. “Freightcentral hebben we de afgelopen drie jaar ontwikkeld, we richten ons met deze Order Management tool op bedrijven  die tussen de vijf en twintig trucks hebben en elektronisch alle orders willen verwerken. De toepassing is ook te gebruiken op mobiele apparaten en maakt het uitwisselen van orders en info tussen planners en chauffeurs eenvoudiger. Juist omdat er zoveel kleine vervoerders zijn, voorzien we enorme groeipotentie.” Ook van TAS verwacht hij veel. “We beschikken nu over goede interfaces die data-uitwisseling beschikbaar maken. Dat geldt voor  zowel het TMS voor verladers als voor vervoerders.”

‘Aankopen even uitstellen’

Aankopen om de groei te versterken zal WKTS de komende periode niet doen, Maquignon ziet meer in een agressievere sales. “We willen een dubbelcijferige groei volhouden.” En de groei waar de MD op doelt moet meer dan ooit ook voortkomen uit andere gebieden dan West-Europa. In de VS, in China en in Brazilië levert het al Transwide, in Oost-Europa heeft het ook voet aan de grond. Transwide is een tool waarmee verladers bijvoorbeeld LDV’ers kunnen vragen om aan te geven in welk tijdsvenster ze een lading kunnen leveren of ophalen.

Reageer op dit artikel