nieuws

Maasvlakte 2 kan toevloed containers (nog) niet aan

Distributie

Maasvlakte 2 kan toevloed containers (nog) niet aan

De nieuwe containerterminals van Rotterdam World Gateway (RWG) en APMT op Maasvlakte 2 zijn niet op tijd klaar om de groeiende ladingstroom in de Rotterdamse haven op te kunnen vangen. Daarom dreigt net als vorig jaar ernstige congestie in de grootste haven van Europa.

Dat blijkt onder meer uit brieven die Havenbedrijf Rotterdam en containerstuwadoor ECT hebben rondgestuurd aan klanten, meldt het Financieele Dagblad woensdag.

ECT terminals presteren boven de norm

De nieuwe terminals van concurrenten RWG en APMT hadden vorig jaar open moeten gaan, maar zijn tot dusver niet in gebruik genomen, aldus een mededeling van ECT afgelopen vrijdag. “Dat heeft gevolgen voor de beschikbare capaciteit dit jaar”, waarschuwt de stuwadoor. “Alle ECT-terminals presteren goed en boven de norm, maar vooral op piekmomenten kunnen wachttijden optreden.”

Indrukwekkende groei

Containers zijn goed voor ruim een kwart van de totale overslag in de Rotterdamse haven. Vorig jaar werden ruim twaalf miljoen twintigvoetscontainers via Rotterdam aan- en afgevoerd. De eerste maanden van dit jaar hebben een ‘indrukwekkende groei’ laten zien, aldus Havenbedrijf Rotterdam en ECT.

Terminals hadden al operationeel moeten zijn

Met de aanleg van Maasvlakte 2 (kosten drie miljard euro) is er ruimte gemaakt voor de toename van het aantal containers. De twee nieuwe terminals van APM Terminals en Rotterdam World Gateway, ieder goed voor een investering van ruim 700 miljoen euro, hadden in het najaar van 2014 operationeel moeten zijn.

Kinderziektes overwinnen

Maar de containeroverslag op de Tweede Maasvlakte komt slechts mondjesmaat op gang, meldt het FD afgelopen woensdag. “Het zal de nodige tijd vergen voor de nieuwe terminals volledig in bedrijf zijn en alle kinderziektes achter de rug zijn”, schreven CBRB en de Vereniging van Nederlandse Inland Terminal Operators (VITO) begin deze maand al in een brandbrief aan minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. “Sinds enkele maanden ervaren de binnenvaartoperators vertragingen van vijf tot zes dagen.”

APMT: eind 2015 operationeel

APM Terminals ontkent tegen de zakenkrant dat er oponthoud is bij de nieuwe terminal. “Zoals afgesproken ontvangen we sinds eind vorig jaar schepen”, zegt ceo Kim Feijfer tegen het FD. Maar in volle gang is de nieuwe installatie nog bij lange na niet. “We voeren het tempo nu op en verwachten voor het eind van het jaar volledig operationeel te zijn.”

Uitvoerig testen

Rotterdam World Gateway (RWG) erkent pas in 2017 of 2018 op volle toeren te zullen draaien. Voorlopig moeten de geautomatiseerde systemen nog uitvoerig worden getest, aldus ceo Ronald Lugthart. Tegelijkertijd speelt op de achtergrond ook nog een hoog opgelopen geschil tussen RWG en de vakbonden over de arbeidsvoorwaarden voor de vaste werknemers bij de nieuwe terminal. In een ultimatum dreigt FNV Havens niet alleen RWG, maar ook de aangesloten rederijen en klanten met acties te treffen, waardoor de hele Rotterdamse haven verlamd kan raken.

Ernstige opstoppingen bij ECT

Het opmerkelijke is dat Rotterdam op dit moment in plaats van overcapaciteit nu juist met een tekort aan terminalruimte kampt. Vorig jaar zomer had de grootste haven van Europa al last van ernstige opstoppingen omdat ECT de toenemende stroom containers niet aan kon. Vooral de afhandeling via de binnenvaart liep in het honderd. “Tijdens de bijna vijf maanden dat die congestie geduurd heeft, is de totale schade — die nergens verhaald kon worden en dus door de binnenvaartoperators geabsorbeerd moest worden — uiteindelijk opgelopen tot zo’n tien miljoen euro”, schreef de CBRB onlangs aan de minister.

Groei komt op bord van ECT

De problemen van vorig jaar staan bij iedereen nog vers in het geheugen, zegt Lodewijk Wisse van EVO tegen het FD. “We wachten met smart op de Tweede Maasvlakte, maar zolang die niet klaar is, komt alle groei toch weer op het bord van ECT terecht.”

Bonden woest over automatiseringsplannen havenbedrijf

De vakbonden zijn woest over een akkoord dat de grote overslagbedrijven en het Havenbedrijf Rotterdam hebben gesloten over containertransport op de Maasvlakte, meldt het Algemeen Dagblad vanochtend. Deze activiteit wordt over enkele jaren uitgevoerd door onbemande voertuigen (AGV’s). De bonden wisten niet van de deal af. Vandaag zitten de werkgevers en werknemers in de Rotterdamse haven om de tafel om te praten over het voorkomen van massaontslagen. Het overleg staat volgens het AD op scherp nu FNV Havens en CNV Vakmensen zich in hun hemd gezet voelen door het akkoord. “Ze willen gewoon van de havenwerker af,” zegt Niek Stam, FNV-vakbondsleider tegen de krant. De bond heeft berekend dat de komende twee jaar zevenhonderd mensen hun baan in de haven dreigen te verliezen door verregaande automatisering. Sjaak Poppe van het Havenbedrijf zegt tegen BNR Nieuwsradio vanochtend behoorlijk verbaasd te zijn over de reactie van Stam. “Het is juist onze intentie om banen te creëren, hoe kan een vakbond daar nou tegen zijn?” Volgens Poppe loopt er nu van alles door elkaar en zorgt dat voor verwarring. “We hebben inderdaad gezegd dat we met de werkgevers en de bonden en het havenbedrijf gezamenlijk gaan analyseren of en hoeveel banen er op de tocht komen te staan met ingebruikname van nieuwe terminals. Dat loopt nog steeds. Tegelijkertijd zijn we als havenbedrijf bezig om transport te gaan organiseren tussen de nieuwe terminals en de bestaande. Dat is een activiteit die nu nog niet bestaat. Dat kan door mensen gedaan worden, of door onbemande voertuigen. Het duurt even om daar afspraken over te maken, maar het uitgangspunt is wel om dit de eerste jaren in ieder geval door mensen te laten doen. Er komt dus juist werk bij op deze manier.”

Reageer op dit artikel