nieuws

Vertraging havens kost Nike wekelijks 4 miljoen dollar

Distributie

Vertraging havens kost Nike wekelijks 4 miljoen dollar

De havenstakingen aan de westkust van de VS zijn door een akkoord tussen vakbond en de werkgevers tot een eind gekomen. Het conflict heeft de afgelopen maanden tot fikse vertragingen in supply chains geleid. De totale schade bedroeg 1 procent van het bruto nationaal product.

Negen maanden duurde het conflict tussen de machtige vakbond Longshore and Warehouse Union, die twintigduizend havenarbeiders vertegenwoordigt, en de werkgevers van de Pacific Maritime Association. In die tijd liepen zeecontainers in de havens van Long Beach en Los Angeles fikse vertraging op. “Het kost Nike wekelijks vier miljoen dollar om zeven tot veertien dagen extra voorraad aan te houden ter compensatie van de vertragingen in aanvoer”, schrijft het Amerikaanse ministerie van transport in het rapport Beyond Traffic 2045. Eén week vertraging in de havens van Long Beach en Los Angeles kost de Amerikaanse economie 65 tot 150 miljoen dollar per dag. Volgens analisten van de Deutsche Bank heeft de staking binnen één kwartaal gezorgd voor een verlaging van het bruto binnenlands product  van 1 procent.

Goederen omleiden via oostkust

“De stakingen hebben tot serieuze problemen geleid”, weet ook Patrick Haex van adviesbureau Buck Consultants. “Vooral retailers kunnen bij vertraging van tien dagen of meer flink in de problemen komen. Ik ken bedrijven die hun DC’s aan de westkust hebben gesloten en de goederenstromen hebben omgeleid via de oostkust. Ook dat heeft de nodige impact op lead times aangezien schepen vanuit China langer onderweg zijn en het transport per trein in de US  langzaam is rekening houdend met de grote afstanden. Daartegenover staat wel een verbeterde betrouwbaarheid van de keten.”

In Europa zijn bedrijven volgens Haex minder gevoelig voor ongeregeldheden zoals die zich de afgelopen maanden in America voordeden. “Als er in Europa problemen zijn op een haven, heb je meer uitwijkmogelijkheden. Ook zijn de afstanden kleiner waardoor je containers makkelijker via rail of truck kunt verplaatsen.”

Reageer op dit artikel