nieuws

Scania heeft unicum met allereerste platooning rit

Distributie

Truckbouwer Scania had gisteren de primeur met het allereerste konvooi van (semi)-autonoom rijdende vrachtwagens in Nederland. Vanaf het fabrieksterrein in Zwolle legden drie ‘geschakelde’ Scania R 500 Streamline trucks een traject af op de A28. Albert Heijn en Peter Appel zijn serieus geïnteresseerd in deelname aan een proefproject met deze zelfrijdende trucks op de openbare weg.

Scania heeft unicum met allereerste platooning rit

Onder grote belangstelling van de pers en opmerkelijk veel Europarlementariërs maakte de bewindsvrouw gisteren tijdens haar rit op de A28 bij Zwolle kennis met het fenomeen van autonoom rijdende vrachtwagens, ook wel op z’n Engels platooning genoemd. Dit geschakeld rijden houdt in dat trucks elektronisch gekoppeld achter elkaar aan rijden. Als de voorste vrachtwagen remt, remmen de andere twee volgers direct op dezelfde wijze. Dat is mogelijk dankzij Wifi-techniek in de eerste vrachtwagen die het remmen, versnellen en sturen van de volgtrucks automatisch regelt.

Minder brandstofverbruik

Een pre is dat deze wijze van gekoppeld rijden, gebaseerd op Adaptive Cruise Control, zorgt voor onder andere een aanzienlijke brandstofbesparing. “Met twee seconde tussenruimte is al vijf procent diesel per truck te besparen en met een halve seconde is meer dan tien procent besparing mogelijk. Dat is aanzienlijk helemaal als je nagaat dat brandstofkosten 27 procent van de totale kosten van een transportbedrijf uitmaken” stelde Lars-Gunnar Hedström, hoofd productontwikkeling bij Scania, maandag.” Een ander voordeel van platooning is volgens Hedström dat er minder verkeerscongestie is. “Doordat trucks dicht op elkaar rijden, kunnen er meer auto’s op de weg. De verkeersdoorstroming wordt beter, dus minder files.”

Volledig zelf rijdende trucks

De chauffeurs in de drie Scania’s die gisteren aan het begin van de middag het fabrieksterrein van de truckproducent verlieten, stuurden overigens nog zelf, maar het remmen en versnellen werd wel vanuit de eerste vrachtwagen geregeld. Op termijn is het de bedoeling dat vrachtwagens volledig zelf kunnen rijden.

Hoge ambities van Schultz

Minister Schultz was gisteren positief over het platooning en stelde dat Nederland in Europa een voortrekkersrol op zich moet nemen. “Zelfrijdende voertuigen bieden grote kansen om onze mobiliteit makkelijker, veiliger en schoner te maken. Het is belangrijk dat we leren door te doen; kennisinstellingen, bedrijven en overheid kunnen zo de ontwikkeling daadwerkelijk verder brengen. Vandaag laten we zien dat we de ambitie hebben om ook in toekomst tot een van de beste logistieke landen te behoren.”

Grootschalige testen mogelijk maken

Om het konvooi rijden mogelijk te maken zijn wijzigingen in de Nederlandse en Europese wet- en regelgeving nodig. Eind januari heeft minister Schultz van Haegen aangegeven dat zij de wetgeving zodanig aanpast dat grootschalige testen mogelijk zijn. In principe kan de sector morgen beginnen met proeven. Voor deze pilot, waar naast Scania, ook TLN en TNO nauw bij zijn betrokken, heeft de RDW, na grondige tests, ontheffing verleend. De waarborging van de verkeersveiligheid is hierbij een belangrijk criterium geweest.

Handen vrij tijdens rijden

Volgens TLN zijn de voordelen van platooning groot. Voorzitter Arthur van Dijk: “Het gaat niet alleen om brandstofbesparing en daarmee om minder uitstoot van CO2, maar ook om het vergroten van de veiligheid. Tegelijk maakt het de baan van chauffeur aantrekkelijker, zeker als je in de toekomst je handen vrij hebt tijdens het rijden.”

Albert Heijn en Peter Appel hebben interesse

Tijdens de bijeenkomst gisteren werd ook duidelijk dat Albert Heijn samen met transporteur Peter Appel serieuze interesse heeft in deelname aan een proef met platooning in Nederland. “Op jaarbasis maken transporteurs als Peter Appel tussen zowel onze distributiecentra als onze winkels gigantisch veel transportkilometers over de Nederlandse. Ik denk dat onze infrastructuur dicht genoeg is voor deelname aan een Platooning-pilot”, stelde Peter Leegstraten, senior consultant Transport bij Ahold Transport.

Streven naar Europese aanpak

Programmamanager bij TNO, Bastiaan Krosse, benadrukte gisteren dat de testen met autonoom rijdende vrachtwagens pas succesvol zullen zijn als er sprake is van een Europese aanpak van de regelgeving en op eenduidigheid van de diverse communicatie systemen. “Deze ontwikkeling kan zorgen voor een logistieke revolutie. Maar dan moeten we wel samenwerken als bedrijven en overheid. Anders blijft het bij testen.”

Discussieer ook mee op Logistiek Link over de vraag: Wanneer zien we zelfrijdende trucks op de Nederlandse snelwegen?

Reageer op dit artikel