nieuws

Nutricia haalt met modal shift 4.000 trucks van de weg

Distributie

In 2011 lukte het Samskip en Nutricia niet om een modal shift naar de binnenvaart rond krijgen. Inmiddels blijkt binnenvaart voor Nutricia een interessant alternatief, want met de recente ‘shift’ verdwijnen rond de 4.000 vrachtwagens van de weg en wordt een CO2-reductie gerealiseerd van 23 procent.

Nutricia haalt met modal shift 4.000 trucks van de weg

Een deel van de medische voeding en babyvoeding van Nutricia tussen de fabriek in Zoetermeer, Liverpool, Rotterdam en Venlo wordt verplaatst naar het water. De sleutel achter dit modal shift project is een samenwerking tussen de wegvervoerder Van den Bogerd Transport uit Bergschenhoek, multimodale logistiek dienstverlener Samskip, inland terminal van European Gateway Services (EGS) in Venlo en binnenvaartoperator Danzas.

Meest omvangrijke modal shift

Het resultaat is een modal shift van circa 4.000 vrachtwagenbewegingen op een traject waar zowel de herkomst als bestemming in Nederland liggen. “Daarmee is het de meest omvangrijke en innovatieve verschuiving naar het water van de afgelopen jaren”, zegt Marco Huijsman logistiek adviseur bij Bureau Voorlichting Binnenvaart en nauw betrokken bij deze modal shift van Nutricia.

Fors volume

Al in 2011 kwam het BVB in het kader van het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart in contact met Nutricia in Zoetermeer. “Samskip en wij werden benaderd met de vraag of we mee wilde denken aan een alternatief via the Blue Road op het traject Zoetermeer en Venlo” zegt Huijsman. Ondanks het forse volume lukte het toen nog niet om een interessant alternatief per binnenvaart sluitend te krijgen. Met name het leeg terug vervoeren van containers bracht teveel kosten met zich mee. “In 2013 zijn we opnieuw gaan rekenen waarbij we een combinatie konden maken met een importstroom van Nutricia op het traject Liverpool – Venlo.”

Besparing van 585.000 wegkilometers

In totaal gaan 2.000 45 voets containers vanuit Zoetermeer naar het Europese distributiecentrum in Venlo, waarover DSV de scepter zwaait. Vanuit dit distributiecentrum worden containers opnieuw geladen met producten voor de verschillende exportmarkten. Deze beide stromen worden nu per binnenvaartschip tussen Rotterdam en Venlo vervoerd. Het transport tussen Rotterdam en Zoetermeer vindt plaats over de weg. Een besparing van 585.000 wegkilometers en een CO2-reductie van 23 procent.

Duurzaam vervoer

In de samenwerking tussen van den Bogerd Transport, Samskip, Danser en de containerterminals van European Gateway Services (EGS), een dochteronderneming van ECT, is gekozen voor de meest optimale wijze van vervoer, zowel qua efficiency als qua duurzaamheid.

Kijk naar de complete keten

“Zo ziet de logistieke keten van de toekomst eruit”, verklaart Huijsman, “De wegvervoerders, binnenvaartoperators en containerterminals bieden allemaal een deel van de oplossing om goederen slimmer door Europa te vervoeren. Door niet alleen te focussen op het stuk binnenvaart, maar gezamenlijk te kijken naar de complete keten is het pas mogelijk om de logistiek efficiënter te maken. Dat levert meer op dan het individueel uitschrijven van tenders op delen van de keten.”

Groter dan Bavaria-Mars project

“Qua omvang is dit project groter dan het Bavaria-Marsproject dat we in 2013 opstartten”, zegt Jeroen de Lange van Samskip in het februarinummer van Logistiek Magazine. De Lange rekende samen met Hendrik van der Boog, verantwoordelijk voor de mondiale inkoop van logistiek bij Nutricia Medical Nutrition en Huijsman de modal shift rond.

Optimale rendement uit vervoersactiviteiten

Martin van den Bogerd van Van den Bogerd Transport, stelt in het zelfde interview met Logistiek Magazine dat hij met deze modal shift het optimale uit zijn vervoersactiviteiten voor Nutricia haalt. “We hebben alle containerprocessen in zowel Venlo als Zoetermeer volledig in de hand. Bovendien hebben we in Bergschenhoek ook nog een ruime voorraad containers staan. Ik was overigens in het begin huiverig over wat er ging gebeuren omdat we toch vreesden dat onze activiteiten voor Nutricia over de weg minder zouden worden. Aan de andere kant vind ik dat we als wegtransporteurs onze ogen niet moeten sluiten voor dit soort multimodale oplossingen.”

40.000 vrachtwagenbewegingen van de weg

BVB ziet de keuze van Nutricia als een opmars naar meer binnenlands containervervoer over water. Sinds 2011 heeft de belangenorganisatie voor de binnenvaart volgens eigen zeggen met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Havenbedrijf Rotterdam circa 40.000 vrachtwagenbewegingen naar the Blue Road gebracht. Huijsman: “Op de waterwegen is nog ruimte genoeg en er ligt een uitgebreid netwerk aan containerterminals. Ieder bedrijf dat met enige regelmaat goederen laat vervoeren zou the Blue Road moeten overwegen. Of het nu gaat om bulk, babyvoeding of mobiele telefoons. In samenwerking met de wegvervoerder en andere partijen in de logistieke keten is er veel mogelijk.”

 

Lees het februarinummer van Logistiek Magazine met daarin meer over de modal shift van Nutricia. Nog geen abonnee? Bekijk de digitale opties.

Reageer op dit artikel