nieuws

Een dag uit het leven van een pakketbezorger

Distributie

Een dag uit het leven van een pakketbezorger

Pakketbedrijven profiteren van de groei van online verkopen én van de vele retourzendingen. De pakketbezorgers lopen het vuur uit de sloffen. Elsevier liep een dagje mee met André Meure, een pakketbezorger van PostNL. Het werd een mooi inkijkje in het leven van een pakketbezorger en achtergrond over de groeiende markt waarin de pakketbezorging zich bevindt.

Het begint net licht te worden als André Meure, bezorger voor PostNL, een steegje in de binnenstad van Haarlem inrijdt voor zijn eerste ‘stop’. Hij parkeert zijn busje achter dat van concurrenten DHL en UPS. De bezorgers groeten elkaar.

Meure heeft 186 pakketten achter in zijn bestelbusje liggen. De bezorger belt aan bij een monumentaal pand met drie pakjes in zijn armen. Er wordt niet opengedaan. ‘Ik vind het een sport om zo veel mogelijk pakjes weg te douwen. Per dag probeer ik er niet meer dan tien mee terug te nemen,’ zegt Meure (52).

Aanbellen bij buren

Dus belt hij aan bij de buurvrouw, in de hoop dat hij de pakjes daar kan afleveren. Die doet open in haar ochtendjas, haren in de war. Ze vraagt hoopvol of hij het vogelhuisje komt afleveren dat ze online heeft besteld. Meure moet haar teleurstellen. Maar ze neemt de pakjes voor de buren van hem over.

Wildgroei aan koeriers

De bezorgers die af en aan rijden om pakjes bij de klanten thuis af te leveren, zijn veelal zelfstandigen ingehuurd door grote spelers als PostNL. Iedereen kan een koeriersdienst beginnen want voor het vervoer van goederen tot 500 kilo is geen vergunning nodig. ‘Omdat de drempel zo laag is, zie je dat er afgelopen jaren een wildgroei aan koeriers is ontstaan,’ zegt Peter Jonkers, secretaris koeriers- en expres­bedrijven bij brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). In 2014 stonden er ruim zesduizend koeriersbedrijven bij de Kamer van Koophandel ingeschreven, bijna twee keer zo veel als in 2007.

190 miljoen pakketten in NL bezorgd

Afgelopen jaar bezorgden pakketvervoerders in Nederland naar schatting meer dan 190 miljoen pakketten. De pakketmarkt wordt in Nederland gedomineerd door enkele grote spelers. Absolute marktleider is PostNL. Volgens de brancheorganisatie voor webwinkels Thuiswinkel.org heeft PostNL circa 70 procent van de markt in handen. “De pakkettendivisie wordt steeds belangrijker. De bezorging van pakketjes moet een deel van het wegvallen van de post compenseren,” zegt Gerrit Mastenbroek, algemeen directeur PostNL Pakketten Benelux. “We verwachten dat de groei van de pakketmarkt doorzet. Er komen steeds nieuwe categorieën van producten bij die mensen online kopen. Je ziet nu dat onlinelevensmiddelen aan een opmars bezig zijn.”

Weinig tijd voor een praatje

Het is bijna 09.00 uur als André Meure met zijn bestelbusje de Kleine Houtstraat in Haarlem inrijdt. Hij laadt elf pakketten op een steekkarretje en loopt in hoog tempo naar een schoenenwinkel iets verderop in de winkelstraat. Een oudere dame met rood gestifte lippen vliegt de bezorger om de hals. Meure kijkt er niet van op. ‘Ik ken An al twintig jaar. Dit is al heel lang mijn wijk. Dan weten de mensen op een gegeven moment wie je bent.’ Veel tijd om een praatje te maken heeft hij niet. ‘Eerst maar eens zorgen dat ik mijn vrachtje kwijt ben.’

Hevige concurrentiestrijd

De grootste concurrent van PostNL is DHL Parcel Benelux, onderdeel van Deutsche Post DHL. Naast deze twee grote spelers zijn er pakketbedrijven, zoals GLS, DPD, UPS en TNT Express, die in Nederland een relatief klein marktaandeel hebben. ‘Het is voor nieuwkomers lastig om zich staande te houden in de hevige concurrentiestrijd,’ zegt Jonkers. ‘PostNL en DHL werken met gigantische volumes, waardoor de marges klein zijn.’

Lees het complete artikel van Elsevier met daarin een uitgebreide analyse van de pakketmarkt.

Lees meer over e-commerce en pakketbezorging op Logistiek.nl

Reageer op dit artikel