nieuws

Haven Rotterdam groeit minder dan concurrenten

Distributie

Haven Rotterdam groeit minder dan concurrenten

De overslag in de Rotterdamse haven is het afgelopen jaar met één procent gegroeid tot 445 miljoen ton. Dat maakt het Havenbedrijf Rotterdam vanochtend bekend. De groei is minder groot dan de concurrerende havens van Amsterdam, Antwerpen en Hamburg.

De Antwerpse haven groeide naar schatting afgelopen jaar met 4,2 procent (198,8 miljoen ton), voor de Amsterdamse haven was dat 1,4 procent (97,4 miljoen ton). De totale overslag voor de haven van Hamburg groeide in 2014 met maar liefst zeven procent (144 miljoen ton), meldde het Ondernemersverbond Haven Hamburg eind december.

Tevreden over kleine groei

Allard Castelein, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam is, zo meldt de NOS, desondanks blij met deze kleine groei. “Wij zijn ook een hele grote haven vergeleken met anderen. Maar we zien wel concurrentie van andere moderne havens, daarom zetten we in op innovatie en verbreding.”

Concurrentie van andere tankterminals

De verschillende segmenten lieten afgelopen jaar zeer uiteenlopende resultaten zien. Het totale resultaat wordt gedrukt door een sterke daling van de olieproducten (min acht procent) die door de haven zijn gevoerd van ruim acht procent. Volgens het havenbedrijf is dit vooral te verklaren door de concurrentie van andere tankterminals en moeilijke marktomstandigheden voor Europese bedrijven.

Containersector herstelt

De containersector groeide hard met 5,8 procent in volume, (12,3 miljoen teu). Daarmee werd een zwak eerste kwartaal ruimschoots goedgemaakt, meldt het Financieele Dagblad. Castelein benadrukte dat dit resultaat werd behaald voordat de twee nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte in gebruik zijn genomen. De start van de nieuwe terminals van RWG en APMT heeft overigens vertraging opgelopen. Ze zullen naar verwachting pas in het tweede kwartaal opengaan.

Profiteren van grote containerschepen

Ook de overslag van ruwe olie (4,8 procent), landbouwproducten en het vervoer van vrachtwagens op schepen (ro/ro-verkeer)

groeiden sterk (8,1 procent). Laatstgenoemde groei komt vooral door het aantrekken van de Britse economie. Bovendien zegt de haven voordeel te halen uit de steeds grotere containerschepen die door de industrie ingezet worden. Rotterdam is aantrekkelijk voor die schepen.

Bescheiden groei in 2015

De haven rekent voor dit jaar opnieuw op een bescheiden plus, dankzij de groeiende containersector waar het bedrijf met nieuwe terminals op inspeelt. Castelein tegen de NOS: “Dit jaar zijn de nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2 nog druk met opstarten, vanaf 2016 komt er echt capaciteit bij voor verdere groei.”

Reageer op dit artikel