nieuws

Eind 2015 een miljoen zendingen via Transfollow

Distributie

Eind 2015 een miljoen zendingen via Transfollow

Beurtvaartadres, verantwoordelijk voor de uitrol van Transfollow, verwacht dat eind dit jaar een miljoen zendingen via dit digitale vrachtbriefplatform zijn verstuurd. Vier transportbedrijven maken sinds afgelopen december gebruik van een bèta-versie van dit logistieke community-systeem die de transportsector, zo stellen de initiatiefnemers, op jaarbasis 675 miljoen euro kan besparen.

H.N. Post & Zonen, Ben Becker Transport, ESED Logistics en Van Vliet Transport zijn afgelopen maand gestart met de eerste bèta-versie van het Transfollow platform. een initiatief van EVO, TLN en het Nederlandsch Binnenvaartbureau (NBB), bedoeld om op termijn de -uit 1918 stammende- gestandaardiseerde papieren CMR-vrachtbrief te vervangen.

Ambrosius doet ook mee

In navolging van deze vier transporteurs maakt ook Van Hooft Transport uit Hoevelaken de overstap naar Transfollow. “De verwachting is ook dat Ambrosius Transport en BCS Steel, een vervoerders-verlader combinatie, in de bèta-versie zullen aansluiten”, zegt René Bruijne, directeur van Beurtvaartadres, de organisatie verantwoordelijk voor de uitrol van het digitale vrachtbriefproject.

Tussen de tweehonderd en driehonderd deelnemers

In het tweede kwartaal van dit jaar is Transfollow, zo meldt Bruijne, voor iedereen beschikbaar. “We verwachten dat we dit jaar tussen de tweehonderd en driehonderd bedrijven zowel verladers als logistieke dienstverleners zich zullen aansluiten. Streven is dat eind dit jaar een miljoen zendingen via dit platform zijn uitgevoerd.”

Gecontroleerde toegang

Het digitale vrachtbriefplatform is in december gestart met een bèta-versie om zo gecontroleerd meer en meer verladers en logistieke dienstverleners toegang te geven. Bruijne: “Deze periode wordt gebruikt om gebruikersverbeteringen te identificeren en ervaring op te doen in de praktijk. De gebruikerservaringen die nu worden opgedaan, willen we gebruiken om het systeem verder te vervolmaken. We verwachten dat deze gebruikersgroep van transportbedrijven veel profijt zal halen uit deze eerste versie van het Transfollow-platform.”

Volledige vervanging papieren vrachtbrief

Volgens de Beurtvaartadres-directeur vormt de lancering van deze bèta-versie de eerste aanzet tot de volledige vervanging van de gestandaardiseerde papieren vrachtbrief ‘het Beurtvaartadres’. Naast de besparingen op de verwerkingskosten van de papieren vrachtbrief moet het platform ook de mogelijkheid bieden om digitale (mobiele) communicatie in de logistieke keten verder te verbeteren. Bruijne: “Dit sluit ook aan op het toenemende gebruik van mobiele apps in de logistiek. De sector is hierdoor in staat de informatie in de logistieke met elkaar te delen waarmee we als sector in Nederland voorop lopen in Europa.”

Interesse vanuit België en Engeland

Bruijne merkt dat er inmiddels ook interesse is vanuit andere Europese landen. “Onze ambitie is om deze digitale standaard uit te rollen in geheel Europa als digitale CMR-vrachtbrief. In eerste instantie ligt de nadruk op Nederland, maar we zien nu al dat er vanuit Engeland, België en Denemarken interesse is, zonder dat we in die landen concrete acties hebben ondernomen om Transfollow onder de aandacht te brengen.”

Lobby in Brussel

Grootste uitdaging wordt volgens de Beurtvaartadres-directeur om voet aan de grond te krijgen in Brussel. “De brancheorganisaties achter dit initiatief zijn inmiddels een lobbytraject gestart binnen het EU-parlement. Daar is wel draagvlak, maar het grote probleem is om alle lidstaten afzonderlijk te overtuigen van het nut en de voordelen van onze digitale vrachtbrief. Er zijn nog veel vragen omtrent onder andere veiligheid en handhaving. Die kunnen we garanderen en bovendien hebben we een oplossing bedacht die qua eenvoud en werking goed te vergelijken is met het succesvolle iDEAL.”


Lees ook: ‘Transfollow-platform zal vrachtbriefkosten sterk verlagen’

Reageer op dit artikel