nieuws

Cargohopper door grens van miljoen kilo vracht

Distributie

Cargohopper door grens van miljoen kilo vracht

Stadsdistributie-initiatief Cargohopper in Amsterdam is binnen een jaar na de start door de grens heengegaan van een miljoen kilo aan afgeleverde vracht. Afgelopen maandag stond de teller op exact 1.002.150 kilo. Daarmee is de rek er nog uit want Cargohopper denkt aan de inzet van een zesde voertuig in de hoofdstad.

De hoeveelheid vracht werd het afgelopen jaar verdeeld over bijna 34.000 zendingen waarvoor ruim 30.000 stops gemaakt en 30.200 kilometers werden afgelegd. De vier chauffeurs van elektrische aangedreven stadsdistributievoertuigen lieten daarbij 4.300 pallets en 77.200 colli door hun handen gaan.

18.400 kilo CO2-reductie

Omdat de Cargohoppers zelf zero-emissie zijn, werd 7.000 liter diesel bespaard en daarmee behalve de reductie aan fijnstof en NOx ook 18.400 kilo aan CO2. De eigenlijke uitstootreductie ligt veel hoger volgens de initiatiefnemers van dit stadsdistributie-initiatief. De vier voertuigen rijden goederen gebundeld de stad in. Daardoor rijdt er meer vracht op minder trucks de milieuzone binnen en dat bevordert zowel de lucht- als de leefkwaliteit van de hoofdstad.

40.000 zendingen in een jaar

“We zijn blij met dit resultaat,” zegt directeur Cargohopper Amsterdam Ron Klein Tiessink. “Over een heel jaar berekend, komen we, vervolgt Tiessink, zo op een 40.000 zendingen.” Het is daarmee  volgens Tiessink een deugdelijk en bewezen concept en Cargohopper zal op die basis volgens hem nog jaren kunnen doorgaan. “Op basis van autonome groei zullen op termijn een tweede shift en langere routes mogelijk worden. Er is dan ook ruimte voor een vijfde en wellicht zelfs een zesde voertuig. Daarvoor moeten er dan wel nog wat knelpunten opgelost worden.”

Doortastend flankerend beleid

Klein Tiessink doelt daarmee op de wens van de gemeente Amsterdam om veel meer goederen elektrisch de stad in te rijden en de invulling daarvan. Volgens de Cargohopper-directeur kan alleen met een duidelijk doortastend flankerend beleid de bevoorrading van Amsterdam richting zero-emissie gaan. “De aangekondigde parkeerprivileges zijn wat dat betreft een stap in de goede richting maar wel een héél voorzichtig stapje. Ook de Agenda Duurzaamheid van de gemeente is een goede stap, maar van alleen agenda’s en plannen gaat de gewenste groei er niet komen”, aldus Tiessink.

Elektrische stadsdistributie bevorderen

Waar het volgens hem uiteindelijk om gaat, is dat steden niet alleen actief de elektrische stadsdistributie bevorderen, maar tegelijkertijd nationaal en internationaal veel meer één beleid gaan voeren. “Alleen dan ontstaat er voldoende vraag naar de juiste zwaardere elektrische trucks en wordt het voor de industrie interessant die te ontwikkelen. Er rijden nu zeven Cargohoppers bij Transmission, de initiatiefnemer van het stadsdistributie-initiatief, en zo’n tien zwaardere elektrische trucks bij verschillende bedrijven in Nederland waarvan één bij onze partner Deudekom. Dat zouden er landelijk honderd keer zo veel mogen zijn.

Actief in drie steden

Naast Amsterdam rijden er inmiddels Cargohoppers in Utrecht en Enschede. Groningen overweegt ook de inzet van deze zero-emissie stadsdistributievoertuigen.


Lees ook het expertartikel van Egbert Guis: Stadsdistributie: verladers hebben de oplossing

Reageer op dit artikel