nieuws

Van onbemande truck naar zelfrijdend pakket

Distributie

Van onbemande truck naar zelfrijdend pakket

De vraag is niet ‘of’ maar ‘wanneer’ autonoom rijdende voertuigen de logistiek wereld – zowel intern als extern – drastisch gaan veranderen. DHL brengt een nieuw trendrapport uit.

De onderzoekers van de researchafdeling van DHL zien vier toepassingsgebieden in de logistiek:

  • mobiel intern transport en orderpicking met AGV’s
  • hetzelfde maar dan voor zee- en luchthavens en voor buitenterreinen
  • ondersteuning vrachtverkeer over de snelwegen
  • de last-mile delivery voor webshops

Het trendrapport behandelt eerst uitvoerig de beschikbare technologie en de toepassing daarvan in het personenvervoer. Maar verschuift de focus naar de logistiek, waaronder het warehouse. AGV’s zijn binnen de productie- en magazijnruimtes geen onbekend verschijnsel. Toch maakt nieuwe navigatietechnologie – los van bedrading in de vloer en scanmiddelen aan de wand – het gebruik van zelfsturende voertuigen veel breder inzetbaar. Het rapport geeft een helder overzicht van de nieuwste innovaties, waaronder die van Fraunhofer IML, Knapp en Kiva (Amazon). Op een vergelijkbare manier wijst de toekomstvisie op toepassingen buiten de vier muren van een pand, op bedrijfsterreinen en in havens.

Zelfstandig over snelwegen

Autonoom transport op het openbare wegennet is een volgende uitdaging waar aan wordt gewerkt. In eerste instantie gaat het nog om het ondersteunen van chauffeurs met het oog op verkeersveiligheid. Maar op termijn is het zeker denkbaar, dat op bepaalde trajecten de vrachtwagen zelfstandig zijn route volgt en dat chauffeurs op specifieke punten klaar staan om het stuur weer in handen te nemen. Een andere interessante optie is platooning, waarbij alleen de voorste vrachtwagen manueel in beweging wordt gezet, maar waar één of meerdere trucks in konvooi achter hangen, waarvan de chauffeur de voorgeschreven rustperiode al rijdend tot zich neemt.

Doos op wieltjes door de wijk

Dan de last-mile toepassing. DHL denkt daarbij aan zelfrijdende voertuigen, die de besteller van post en pakketten volgt over een woonerf, terwijl de besteller diverse adressen aan doet. Vergelijkbaar met wat Crown als heftruckfabrikant heeft bedacht voor orderpickers in een magazijn. Daar hoeft het niet bij te blijven. Autonome voertuigen kunnen wellicht zelfstandig een aantal packstations in een woonwijk bevoorraden – sterker nog: het packstation kan zelf als een soort bibliotheekbus langs diverse haltes gaan volgens een vaste routeplanning. Wat te denken van een zelfrijdende boodschappenkar, die de weg naar huis weet te vinden en waar diverse buurtbewoners gebruik van maken. Tot slot – de ultieme oplossing – het zelfrijdend pakketje of wel een doos op wieltjes die geheel zelfstandig naar het afleveradres rijdt en door een soort van kattenluik het pakketje naar binnen brengt. En dan maar hopen dat er geen bom in zit…!

Download hier het rapport ‘Self-driving vehicles in logistics’

 

Lees ook de visie van Walther Ploos van Amstel over robotisering

Reageer op dit artikel