nieuws

Modal shift heeft nog lange weg te gaan

Distributie

Bij kortere afstanden wint de vrachtwagen het nog altijd. Negentig procent van de goederen die in Nederland worden geladen in een wegvoertuig, een binnenvaartschip of een trein gaat vervolgens niet verder dan 300 kilometer.

Modal shift heeft nog lange weg te gaan

Ruim 900 miljoen ton goederen wordt jaarlijks getransporteerd over de Nederlandse wegen, binnenwateren en spoorwegen. Het grootste deel hiervan wordt over korte afstanden vervoerd. Dit blijkt uit cijfers van CBS over het jaar 2012.

Hoe korter de afstand, hoe groter het aandeel wegvervoer door Nederlandse voertuigen. Wegvervoer gaat vaak over afstanden tot 150 kilometer. Hoe langer de afstand hoe groter het aandeel van buitenlandse voertuigen.

Investeren in binnenvaart

Het aantrekkelijker maken van vervoer over water door te investeren in bruggen, sluizen en infrastructuur is een van de mogelijkheden. Dit gebeurt al op diverse plekken in het land. Stromen bundelen waardoor vervoer over binnenvaart aantrekkelijker wordt, zoals HJ Heinz, FrieslandCampina, SCA Hygiëne Products en Hero Benelux dat doen, is ook een optie. Deze vier bedrijven transporteren sinds januari 2013 zoveel mogelijk gecombineerd hun goederen naar de retail en het foodservicekanaal.

Er is ook een nieuw initiatief over water, de Watertruck. Dit moet de LZV over water worden. De eerste vaarmeters zijn inmiddels gemaakt.

Middellange afstand

Volgens de CBS-cijfers zijn het vooral zeecontainers en bulkgoederen zoals zand, ijzererts, diesel en kolen die via binnenvaart en het spoor worden vervoerd. Deze twee modaliteiten samen hebben een groter aandeel in het vervoer op de middellange afstanden.

Van elke honderd ton aan goederen in Nederland geladen op een binnenvaartschip komt ruim zestig ton hiervandaan. Bij de trein is dit meer dan tachtig ton en bij een vrachtauto minder dan twintig ton.

Bekijk ook onderstaande grafieken van het CBS.

Discussie

Discussieer mee op Logistiek Link: Bij kortere afstanden wint de vrachtwagen het nog altijd. Kwestie van tijd of onomkeerbaar?

Reageer op dit artikel