nieuws

Maastricht start driejarige stadsdistributie proef

Distributie

Maastricht start driejarige stadsdistributie proef

De gemeente Maastricht begint een drie jaar durende proef met duurzame stadsdistributie in het stadsdeel Wyck. Dit gebeurt samen met de lokale bewoners, ondernemers en de landelijke vervoersorganisaties EVO en TLN. De bedoeling is om de CO2-uitstoot te verminderen door het inzetten van schonere voertuigen. Ook wordt er gekeken naar alternatieve laad- en losplekken en geëxperimenteerd met nieuwe vormen van laden en lossen.

De gemeente heeft afspraken gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Mobiliteit. Deze houden in dat de gemeente met behulp van kennis van het ministerie een proef kan uitvoeren met minder en schonere bevoorradingsvoertuigen. Dat meldt de website Dichtbij.nl.

Betere bereikbaarheid

In Maastricht, waar ook al een aantal jaren Binnenstadservice actief is, kent ook een milieuzone die destijds tot grote woede leidde bij brancheorganisaties EVO en TLN. Diezelfde organisaties werken nu mee aan de drie jaar durende proef om de CO2-uitstoot te verminderen. De gemeente wil met deze proef, die komend jaar van start gaat, ook de verkeershinder die door de bevoorrading ontstaat terugdringen en de bereikbaarheid verbeteren. De proef wordt uitgevoerd samen met een ondernemers en bewoners werkgroep.

Schonere voertuigen

Volgens wethouder John Aarts (VVD, Mobiliteit en Economie) snijdt het mes aan meerdere kanten. “Er worden minder en schonere voertuigen ingezet. Dat is niet alleen goed voor het milieu, er zijn ook minder verkeersbewegingen. En dat is goed voor de leefbaarheid en het woongenot. Minder verkeershinder komt bovendien de aantrekkelijkheid van het stadsdeel ten goede en dat is weer voordelig voor ondernemers”, aldus Aarts.

‘Schoon’ krijgt voorrang

Met de proef wil de gemeente een innovatieve en duurzame bevoorrading van het stadsdeel Wyck ontwikkelen. Zo wordt bijvoorbeeld bekeken of meer kleiner elektrisch bevoorradingsmaterieel in kan worden gezet en een voorrangsregeling voor schone voertuigen kan worden ontwikkeld door bijvoorbeeld schoon vervoer buiten de bepaalde venstertijden te laten laden en lossen. Daarnaast wordt gekeken naar alternatieve laad- en losplekken en zal worden geëxperimenteerd met nieuwe vormen van laden en lossen.

Lees ook het artikel ‘Slim en schoon de stad in’ in de decembereditie van Logistiek Magazine. Bekijk hier de (digitale) abonnement opties.

Reageer op dit artikel