nieuws

Minister en vervoerders houden van elkaar

Distributie

Bas Logistics is afgelopen zaterdag verkozen als de beste transportondernemer in de categorie groot. Hoekstra in Sneek en Erik Boot (De Rijp) werden ook uitgeroepen tot winnaar op het jaarlijkse TLN congres, waar het vooral heel gezellig was.

Minister en vervoerders houden van elkaar

Op het feestje van TLN bood het programma geen ruimte voor een kritisch geluid of voor zorgelijke bespiegelingen. Daar was blijkbaar weinig aanleiding toe. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu) liet zich met zichtbaar genoegen omhelzen door de sector en knuffelde van haar kant al even enthousiast met de verzamelde beroepsvervoeders. “Wij hebben geen grote discussiepunten onderling. Als er eens wat is, dan bel ik gewoon de voorzitter en die pakt het op.” Zij doelde op partijgenoot Arthur van Dijk (voorheen VVD wethouder), die voor de tweede keer na zijn benoeming vorig jaar een jaarrede mocht uitspreken.

Meer asfalt altijd welkom

In die jaarrede prees Van Dijk op zijn beurt de minister, die er voor heeft gezorgd dat Nederland voorop loopt in het aanleggen van asfalt. “Dat kan altijd meer, niemand in deze zaal is tegen meer asfalt, maar in vergelijking met het buitenland doet de minister het heel goed.”
Zelfs richting de FNV was Van Dijk opmerkelijk vriendelijk. De vakbond levert ‘gewoon goed werk’ zeker waar het gaat om schijnconstructies met nep bv’s in Oost-Europa om de loonkosten te drukken. Wel is er nog een wat lastige discussie gaande over de cao. “We verkeren in een transitiefase, waarin bijvoorbeeld werken op zondag heel gewoon aan het worden is. Dat moet de FNV ook beseffen.”

Rustig aan met Code 95

Op het gebied van innovatie deed de TLN-voorzitter nog wel een extra oproep aan zijn achterban. “Digitaliseren is geen keuze, papierloos werken is een must. Laten we zelf actie ondernemen, voordat een partij als google een digitale deken over ons heen trekt waarin we data moeten gaan uitwisselen.” Hij wees op de pilot samen met EVO en Beurtvaartadres, waarmee het dataverkeer in het transport de digitale snelweg op wordt opgestuurd.
Wat Code 95 betreft hoopte Van Dijk, dat de overheid (en dus ook deze minister) de gebruikelijke trage handelingssnelheid aan de dag legt, want daar zit de branche niet op te wachten. De minister vond dat ze aan dat verzoek al ruimschoots had voldaan, maar het moet er nu toch van komen. Wel wilde ze graag, dat de vervoerders op hun beurt werk maken van overbelading, want dat leidt tot een grote schadepost. Her en der in het land komen speciale weegpunten. Zij beloofde de sector, dat ze er alles aan zal doen om er voor te zorgen, dat Nederland voorop gaat lopen in verkeerstechnologie en zelfsturende voertuigen. “Wij gaan de standaard zetten voor de rest van Europa.”
Tot slot stond niets de zaal meer in de weg om staande en luidkeels het speciaal gecomponeerde TLN lied ten gehore te brengen als lofzang op de onderlinge verbondenheid.

Familiebedrijf met lef

Lorenzo Bas toonde zich na afloop als directeur van het prijswinnende familiebedrijf in Etten-Leur buitengewoon in zijn nopjes met de overwinning, waarbij hij gerenommeerde mede finalisten Emons en Rhenus achter zich liet. “Dat zijn grote organisaties die hun sporen op het gebied van innovatie hebben verdiend en waar ik altijd tegen op keek. Het is fantastisch op hier als winnaar te staan.”
Volgens de jury toont Bas Logistics lef en professionaliteit, zeker ook toen het bedrijf overging naar de volgende generatie en Lorenzo Bas van zijn vader al ruimte kreeg om een eigen (jong) team om zich heen te formeren. “We willen graag jong talent een kans geven. Daarom werken we intensief samen met HBO-opleidingen, zodat we mensen hebben in ons bedrijf die met hun tijd meegaan.” Recent kondigde het bedrijf aan om een spoordienst (drie keer week) te starten tussen Milaan en Rotterdam. Ook op het gebied van warehousing zet Bas komend jaar nieuwe stappen.

Uit het juryrapport

In de categorie klein is de winnaar Erik Boots uit De Rijp. Voor Erik Boots is werken in de sector transport en logistiek een manier om zijn favoriete hobby uit te oefenen. Hij combineert ervaring met een goed gevoel voor cijfers en logica, maar ook met creativiteit. Deze ondernemer ziet altijd werk en zal ook altijd werk hebben.
Hoekstra Sneek is de winnaar in de categorie middelgroot. Bij dit bedrijf is de betrokkenheid van het personeel bij procesverbetering en verbreding van het dienstenpakket erg groot. Dat is dit het resultaat van gevoerde beleid van dit sterke, maar zeker ook sociale familiebedrijf. De jury is onder de indruk van het hoge kwaliteitsniveau en het innovatieve karakter van de onderneming.
De winnaar in de categorie groot is Bas Logistics uit Etten-Leur. Het bedrijf waar de visie, resultaatgerichtheid, ondernemersgevoel, perfect samenkomen. Ondernemerschap in optima format.
De jury bestond dit jaar uit Corien Wortmann, Vice-voorzitter Europese Volkspartij en voormalig CDA-Europarlementariër, Koos Burgman, directeur BOVAG en Leendert-Jan Visser, directeur MKB Nederland.

 

Lees ook: Verslag TLN jaarcongres 2013

Reageer op dit artikel