nieuws

Cabooter bouwt railterminal Trade Port Noord Venlo

Distributie

Cabooter bouwt railterminal Trade Port Noord Venlo

Railoperator Cabooter Railcargo neemt de bouw van de railterminal Greenport Venlo op zich. Het Venlose familiebedrijf heeft de aanbestedingsprocedure gewonnen, waarvan de uitslag vrijdag bekend werd gemaakt door ontwikkelaar Trade Port Noord. De railterminal moet eind 2018 of begin 2019 operationeel zijn.

In 2015 zal naar verwachting met de daadwerkelijke bouw en aanleg van de railterminal in het gebied Trade Port Noord (TPN) Venlo aan de zuidzijde van de spoorlijn Eindhoven-Venlo worden begonnen.

Vijftien hectare beschikbaar

De railterminal, die op de bestaande spoorlijn wordt aangesloten, bestaat grotendeels uit sporen met laad- en losmogelijkheden in de open lucht. Voor de ontwikkeling ervan is een terrein van ongeveer vijftien hectare beschikbaar op logistiek bedrijvenpark Trade Port Noord. Daarmee is de Railterminal Greenport Venlo volgens TPN de grootste binnenlandse railterminal van Nederland.

Seacon en BCTN waren ook in de race

De provincie koopt de 15 hectare grond van TPN en geeft het vervolgens in erfpacht aan Cabooter voor twee keer dertig jaar.

Dagblad De Limburger meldt zaterdag dat naast Cabooter ook logistiek dienstverleners ECT/Seacon, die al een railterminal en een havenoverslag hebben in Venlo, en BCTN, exploitant van de terminal in Wanssum in de race waren voor de gunning.

Capaciteit bestaande railterminals nijpend

De behoeft aan nog een railterminal in Venlo is groot aangezien de groeicijfers van Greenport Venlo, de Rotterdamse haven en de haven van Antwerpen voorspellen dat de capaciteit van de bestaande railterminals in Venlo nijpend zal worden. Dat vormde de aanleiding voor Trade Port Noord Venlo om in nauwe samenwerking met de provincie Limburg en de gemeenten Horst aan de Maas en Venlo deze benodigde capaciteitsuitbreiding te realiseren. In De Limburger benadrukt Hans Cabooter dat de railterminal straks ook ruimte biedt voor regionale bedrijven die hun producten naar het zuiden en oosten willen brengen.

Ontlasting wegtransport

De komst van de railterminal vormt bovendien een ontlasting van het wegtransport. Zo rijden op de A67 3,5 keer meer vrachtwagens dan gemiddeld in Nederland.

Venlo wil belangrijkste logistieke hotspot blijven

Gedeputeerde Twan Beurskens (Economische Zaken) noemt de afronding van het aanbestedingstraject en de start van de bouwvoorbereidingen ‘een zeer belangrijke stap’ in de verdere ontwikkeling van de logistieke functie in de regio Venlo. “Met de bouw van de nieuwe railterminal blijft de regio Venlo-Venray de belangrijkste logistieke hotspot in Nederland. Deze spooroverslag is van groot belang voor de verdere groei van de regio: de bestaande infrastructuur barst uit z’n voegen en om de grote concurrentie aan te kunnen is meer capaciteit noodzakelijk. Hiermee versterkt de railterminal de totale regionale economie.”

Op- en afritten kosten pakweg 36 miljoen euro

Financiële details van de gunning zijn niet bekend gemaakt. De Limburger meldt zaterdag dat alleen bekend is dat de op- en afritten voor de terminal pakweg 36 miljoen euro kosten. Dat bedrag wordt opgehoest door de overheden: de provincie betaalt 15 miljoen, de gemeente Venlo 3 miljoen en het rijk 18 miljoen.

Reageer op dit artikel