nieuws

Van real-time data naar verborgen schatten

Distributie

Van real-time data naar verborgen schatten

Real-time data en hoe deze te gebruiken bij de zoektocht naar efficiency. Dat was waar tijdens het zevende ITT-event van Trimble de nadruk op werd gelegd. Trimble omschrijft dit bij monde van product manager Jonathan Reamdonck als ‘verborgen schatten’. Feit is dat er voor transporteurs en logistiek dienstverleners in rap tempo meer tools beschikbaar komen om die schatten op te graven.

De mogelijkheden om meer te doen met data, niet alleen afkomstig uit de eigen truck en planning, maar ook van partners uit de logistieke keten, groeien snel. De connectiviteit van beschikbare tools neemt toe, hoewel het verstandig blijft om goed op te letten welke tools onderling eenvoudig data kunnen uitwisselen. Maar praktisch gezien is de enige harde voorwaarde, om de verborgen schatten in real-time data te gaan benutten, de bereidheid om te investeren in innovatie. Tijdens het ITT-event was het dagvoorzitter Ben van den Burg (op de foto rechts), de oud-schaatser, die dit zeker tijdens zijn eigen afsluitende presentatie keer op keer benadrukte. Van den Burg is momenteel IT-ondernemer en investeerder.

Van real-time data naar delen van real-time informatie

Het beste voorbeeld van die noodzakelijke integratie, met als doel om echt naar ketenefficiency te zoeken, kwam vermoedelijk van Gert-Jan Neeft, business analist bij LDV’er Peter Appel Transport. Het bedrijf investeerde recent in een nieuwe versie van de Trimble CarCube-boordcomputer, maar Neeft gaf tijdens zijn verhaal duidelijk aan dat dit maar een deel van het proces uitmaakte. “We zijn bezig met een transitie van beschikken over real-time data, waarbij de CarCube helpt, naar real-time data delen met onze partners. We hebben al een aantal stappen gezet, wat betekent dat we met onze partners samen kunnen kijken naar data. Waar we naar toe willen groeien is dat we met onze partners samen kunnen sturen op basis van de informatie die we binnenkrijgen.”

Retail Control Tower

Binnen een samenwerkingsverband met Simacan en RGB+ Automatisering, Albert Heijn en vervoerders die distributiewerkzaamheden voor AH verzorgen, is een een Retail Control Tower opgezet. Peter Appel Transport is een van de bedrijven die data aanlevert aan dit initiatief. Binnen die controletoren spelen naast de boordcomputerinformatie (CarCubes) ook de planningsinformatie van de TMS oplossing van Peter Appel een grote rol (Transplan van RGB+). Neeft: “Het doel binnen dit project is het zo goed mogelijk ontsluiten van de beschikbare databronnen en daarmee transparantie in de keten bewerkstelligen.” Het initiatief is gestart in noordoost Nederland, maar zal in de komende maanden verder worden uitgerold. Wat al wel beschikbaar is, is een app voor winkels, zodat ze continu kunnen zien hoever de leveringen nog af zijn van de winkels. “We zijn ongeveer halverwege met wat we willen realiseren. Op de planning staan nog een koppeling met de digitale vrachtbrief, waaraan verschillende partijen binnen TransFollow werken. Ook moeten we toewerken naar een betere last-mile guidance. Dat laatste valt echt onder het aspect ‘samen sturen’. Er is nog een wereld te winnen en daar werken we nu aan.”

Smartphone-app activeren via QR-code

Trimble legde tijdens het ITT-event zelf de nadruk op de recent gepresenteerde Truck4U en FleetXPS producten. De Truck4U is een on-board unit zonder visuele output die vast is in te bouwen en in verbinding staat met de digitale tachograaf en FMS-CANbus. Het apparaat vervult de standaard fleetmanagementtaken. De FleetXPS is een mobiele boordcomputer die is voorzien van barcodescanner en camera en is ontwikkeld voor de interactie met de chauffeur bij het afhandelen van de logistieke werkzaamheden. De Truck4U is ook door subcontractors te gebruiken als basisstation, waarbij de chauffeur met een smartphone de aanwezige QR-code kan scannen. Aanvullend is er ook een FleetXPS app op basis van een Android-besturingssysteem. “Deze keuze, waarbij de Truck4U als basis dient, geeft ons meer mogelijkheden om betrouwbare ritdata te bieden, slechts een mobiele applicatie zonder deze tool, zou niet toereikend zijn”, aldus Xavier Thoré, product manager bij de leverancier.

Onverwachte tijdsbesparing

Ondanks dat het streven naar steeds grotere efficiëntie en de bijhorende kostenbesparingen volop in de schijnwerpers staan bij veel logistiek dienstverleners, zit pure winst soms ook in een kleine en onverwachte hoek. Thomassen Transport investeerde ook in de Trimble-boordcomputers. Volgens Edwin te Kampe, transportmanager bij het bedrijf leidde een simpele uitdraai van de rijstijlgegevens al tot een grote besparing. “We kregen hiermee inzicht in de momenten waarop een chauffeur de motor van zijn voertuig onnodig stationair liet draaien. Ook zagen we remacties op opvallende momenten. Navraag leerde dat de chauffeur niet wist hoe hij met zijn cruise-control moest omgaan.” Het zijn volgens Te Kampe typisch zaken die via een grondige analyse duidelijk worden. “Maar wat pas echt voor een besparing zorgt is het automatisch uitlezen van het massageheugen en de chauffeurspas. We hadden nooit verwacht dat dit, tijdens het eerdere handmatige verwerken, zoveel tijd kostte.” Meten is weten gaat daarmee ook op voor zijn werkgever, maar hij wil graag wel benadrukken dat je als onderneming een balans moet zien te vinden tussen wat je wel en niet wil weten. “Wat is de definitie van een goede chauffeur?”

Reageer op dit artikel