nieuws

Fleetmatics brengt SaaS en BI voor wagenparken naar Nederland

Distributie

Fleetmatics brengt SaaS en BI voor wagenparken naar Nederland

Fleetmatics Group introduceert de fleetmanagement oplossing Fleetmatics Reveal in Nederland. Data uit het klantenbestand met ongeveer 22.000 wagenparken voorzien klanten van waardevolle benchmark informatie. Bovenal staat de rol van de chauffeur centraal in deze nieuwe dienst. Hij zorgt voor een snelle terugverdientijd.

Fleetmatics Group introduceert twee nieuwe producten op de Nederlandse markt, Fleetmatics Reveal, een fleet management-oplossing op basis van business intelligence voor het midden- en kleinbedrijf. Daarnaast is er Fleetmatics Reveal+, een versie bedoeld voor grotere organisaties.

Fleetmatics stopt momenteel veel effort in het veroveren van een plekje op de Nederlandse markt, die Derek Bryan –  directeur Europa, als volwassen en versnippert bestempeld. “Qua technologie is Nederland erg ver. Maar er zijn ook veel aanbieders van voertuigvolgsystemen, wel honderd, op deze markt. Daarover hebben we ons wel verbaasd toen we in januari in Nederland de markt betraden. In tegenstelling tot Engeland waar de markt meer is geconsolideerd”, aldus Bryan tijdens een perspresentatie die deze week in Londen werd gehouden ter ere van de introductie van Fleetmatics Reveal.

ROI

Fleetmatics Reveal is een vervolg op de bestaande service maar dan verbetert en met meer oog voor de chauffeur. “We hebben honderd klantinterviews gehouden en 1.000 klantsuggesties verwerkt in deze nieuwe versie”, aldus Guy Fletcher, European Marketing Manager. “De chauffeur staat nu centraal. De ROI is immers afkomstig van de chauffeur en niet van de truck.”

Geloof in Saas

Veel van de concurrenten van Fleetmatics zijn hardware aanbieders. Duidelijk is dat Bryan meer gelooft in het aanbieden van software op SaaS basis. “Voor bedrijven betekent dat geen investering in hardware en geen onderhoud- en servicekosten. Onze klanten krijgen kosteloos updates en worden hierdoor niet op kosten gejaagd.” De mindset van veel bedrijven moet volgens Bryan nog wel wat veranderen. Velen zien nog altijd de waarde in van het in eigendom hebben van hardware. Bryan: “Eigenlijk stelt dat niets voor, het is gewoon een doos in een voertuig.”

Websales

De verkopers die Fleetmatics in Nederland aan de man proberen te krijgen doen dat vanuit het Europese hoofdkantoor van Fleetmatics in Reading in Engeland. “We doen aan websales dus we zien onze klanten niet fysiek”, legt Bryan uit. “Wij zien dat niet als nadeel maar juist als voordeel. Consumenten nemen online steeds  meer diensten af zoals verzekeringen. Het is gemeengoed aan het worden. Een voordeel is dat je de klanten wat meer met rust laat om tot een beslissing te komen of ze tot aanschaf overgaan.”

De software is gebruiksvriendelijk en spreekt voor zichzelf, volgens de makers. In een overzichtelijk dashboard ziet de transportondernemer of wagenparkbeheerder in één oogopslag, in euro’s uitgedrukt, waar zijn chauffeur en auto iets laat liggen. Hetzij door niet zuinig rijden of onnodig oponthoud.

Benchmark met 22.000 wagenparken

Fleetmatics geeft klanten informatie over hun bedrijf, over hoe het wagenpark in het verleden gepresteerd heeft en wat hun prestaties zijn ten opzichte van vergelijkbare bedrijven. Daarnaast kan Fleetmatics met het SaaS-model waardevolle data uit het klantenbestand met ongeveer 22.000 wagenparken verzamelen en analyseren, en op basis daarvan klanten vervolgens voorzien van historische en benchmarkinformatie en -inzichten. “Dit kunnen we doen dankzij tientallen miljarden gegevens die het Fleetmatics systeem in de afgelopen jaren heeft verzameld. Deze rijke data heeft ons geholpen de nieuwe concepten en features in onze producten op te nemen.” zegt Jim Travers, CEO van Fleetmatics.

Business Intelligence

Klanten van Fleetmatics krijgen gratis training en continue ondersteuning, zodat ze weten hoe ze de oplossing en de inzichten verkregen uit business intelligence, moeten gebruiken en maximaliseren. De mogelijkheden die het product biedt zijn onder anderen het instellen en categoriseren van geofences, de timeline  – een visuele, interactieve weergave van voertuigactiviteit en financiële statistieken die de bottomline impact laten zien voor het wagenpark of personeelsbestand.

Reageer op dit artikel