nieuws

Verhuisbedrijf schakelt over op elektrisch rijden

Distributie

Verhuisbedrijf schakelt over op elektrisch rijden

Om ook binnensteden met milieuzones binnen te komen heeft Deudekom Verhuizingen, in Duivendrecht zichzelf versterkt met een elektrische Hytruck C16e. Daarnaast gaat de truck ook gebruikt worden door Cargohopper Amsterdam, dat sinds deze maand op het terrein van Deudekom zijn thuisbasis heeft.

Deudekom is met de aanschaf het derde verhuisbedrijf in Nederland, dat in het kader van het proeftuinproject van het voormalige Agentschap-NL (tegenwoordig RVO) een honderd procent elektrisch aangedreven truck aanschaft. Een groeiende groep bedrijven, overheden en particulieren zien het als een pré als hun verhuizing 100 procent zero-emissie en stil gebeurt.

Centrum van zero emissie transport

Directeur Jan van Deudekom is bezig zijn terrein aan de Industrieweg in Duivendrecht tot bruisend centrum van volledig zero-emissie vervoer te maken. “Het past bij ons. Wij hebben al sinds een aantal jaar een actief MVO-beleid,” aldus Deudekom. “Wij werken volgens de ISO 140001-norm en wij compenseren voor ons hele wagenpark de CO2-emissie. Maar uiteindelijk verminder je daarmee je het CO2-uitstoot niet, net zo min als de NO2- en fijnstofemissies.”
De komst van Cargohopper naar de Amsterdamse vestiging brengt de wens om volledig elektrisch te gaan rijden in een stroomversnelling gekomen. Vanaf volgende week is het pand de basis voor maar liefst vijf honderd procent zero-emissie voertuigen. Bovendien wordt het terrein het eerste Logistieke Ontkoppelpunt bij Amsterdam.

Direct al honderd procent inzetbaar

De Hytruck C16E is gebaseerd op een DAF LF55 Chassis. Daarin zit in plaats van de dieselmotor nu een 700 Volt elektromotor die direct het cardan aandrijft. De energie daarvoor komt uit een Lion-Polymeer accupakket van 160 kW. De auto heeft 9 ton netto laadvermogen, verdeeld over de beide assen zodat overbelading op de vooras niet zo gauw zal optreden.

Van Deudekom wil zoveel mogelijk met de truck verhuizen. “We weten zeker dat we auto honderd procent kunnen inzetten. Dat komt vanwege de samenwerking met Cargohopper. Hun vier voertuigen rijden nu al met pallets en pakketten elektrisch de binnenstad in. Alleen stijgt het aantal palletzendingen daar zodanig, dat het slimmer is daarvan een deel met onze Hytruck te gaan doen. Wij kunnen 14 pallets meenemen en zijn zo voor die adressen waar meerdere pallets heen moeten een enorme aanvulling. Omgekeerd hebben wij steeds meer klanten waarvoor we voorraadbeheer doen. Die krijgen hun dagelijkse supplies straks in toenemende mate met een Cargohopper aangeleverd.”

Lees ook: Cargohopper dendert door

Reageer op dit artikel