nieuws

Europees Parlement blokkeert ontwikkeling ecocombi

Distributie

Europees Parlement blokkeert ontwikkeling ecocombi

Het Europees Parlement ziet geen heil in de ontwikkeling van de ecocombi. Een meerderheid van de Transportcommissie van het Europees Parlement blokkeert de verdere ontplooiing van het vervoersmiddel in Europa.

Dat blijkt uit de stemming hierover in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Europarlementariër Peter van Dalen van ChristenUnie is teleurgesteld en spreekt van een gemiste kans: “De Europese Commissie wil dat landen zelf bepalen of ze grensoverschrijdend verkeer van ecocombi’s toestaan. Dat is een verstandige aanpak omdat de invoering van deze vrachtwagens nationaal gevoelig ligt. Helaas blokkeert het Europees Parlement deze aanpak, omdat de transportcommissie intern verdeeld is. Leden uit noordwest Europa zijn erg voor. Hoe zuidelijker/oostelijker je komt, hoe groter de weerstand”, aldus de Europarlementariër.

Europees parlement frustreert

Volgens Van Dalen, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement (EP), is het onbegrijpelijk dat het EP de verdere ontwikkeling van de ecocombi frustreert: “In Nederland is de ecocombi al toegestaan in het goederenvervoer. Dat leidt tot minder milieuvervuiling, minder vrachtwagens en dus ook minder files. Ook blijkt uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu dat de invoering van de ecocombi niet leidt tot extra kosten voor wegenonderhoud of verslechtering van de verkeersveiligheid. Hopelijk dringt het besef dat de ecocombi een enorme kans voor het wegvervoer is, vlug door in alle Europese landen. Deze innovatieve vrachtwagen is goed voor zowel het wegvervoer, als het milieu en de verkeersveiligheid”, aldus Van Dalen.

Gemiste kans

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO hebben absoluut geen begrip voor het besluit van de Transportcommissie van het Europees Parlement om grensoverschrijdend vervoer in de EU met ecocombi’s (LZV’s) af te wijzen. TLN en EVO spreken van een gemiste kans om het goederenvervoer in de EU efficiënter en duurzamer te maken.

In april volgt nog een tweede formele stemming over dit onderwerp in de plenaire bijeenkomst van het EP. Ook de Europese ministers van verkeer en vervoer (Raad) moeten zich nog over het voorstel uitspreken.

Lees ook: LZV’s mogen van Rijkswaterstaat op meer wegen rijden

Reageer op dit artikel