nieuws

Opvouwbare zeecontainers zijn marktrijp

Distributie

Opvouwbare zeecontainers zijn marktrijp

Een stalen opvouwbare of inklapbare container is al lang geen noviteit meer. De echte doorbraak van deze container is er nog altijd niet ondanks dat allerlei bollebozen bezig zijn met een concept. Holland Container Innovations (HCI) lijkt hierin verandering te brengen met de 4FOLD-container die op doorbreken staat, maar er zijn er meer, zoals de eveneens Nederlandse Cargoshell die eind dit jaar productierijp moet zijn.

In 2008 berichtte deze site al dat HCI, bestaand uit vier studenten van de TU Delft, met een stalen opvouwbare container wilde gaan experimenteren. Nu vijf jaar later zegt Simon Bosschieter, één van de bedenkers van deze container, in een interview met de Volkskrant van maandag dat hun idee inmiddels beschikt over acht patenten. Daarnaast kreeg HCI vorig jaar het ISO-keurmerk. Dat keurmerk zorgt ervoor dat het bedrijf van Bosschieter de wereldmarkt op kan met de 4FOLD. Daarnaast meldt hij aan de Volkskrant dat sinds een paar maanden reders in Nederland en China aan het proefdraaien zijn met de 4FOLD. Met deze ontwikkelingen loopt HCI volgens Bosschieter voorop in de wereldwijde concurrentiestrijd om opvouwbare containers.

Verplaatsen van lucht kost 20 miljard dollar

De reden dat al jaren veel uitvinders hun hoofd breken over de ultieme vouwcontainer, is het gegeven dat 40 procent van de containers die over de weg worden vervoerd leeg en op grote zeeschepen is dat gemiddeld 20 procent. Het verplaatsen van containers vol lucht kost vervoerders per jaar 20 miljard dollar. Dat trekt een zware wissel op het milieu en neemt rondom havens veel ruimte in.

Veel prototypes

Dat het zo lang geduurd heeft met de ontwikkeling van de opvouwbare container van HCI heeft volgens Bosschieter vooral te maken met ‘tijd en geld’. Zo zijn er heel wat prototypes gemaakt door de vier studenten sinds ze vijf jaar geleden begonnen met de opklap container. Uiteindelijk is er een basisontwerp gekomen waarna het perfectioneren volgde, zegt Bosschieter in de Volkskrant maandag.

Waterdicht dankzij dubbellipprofiel

Een spannend onderdeel vormde het volledig waterdicht krijgen van de 4FOLD. “Voor die test gaan ze met een hoge drukspuit langs een container en als er ok maar een spatje water ligt dan ben je gezakt.” En water is wat dat betreft een heel gemeen goedje. Voor normale containerbouwers is het al moeilijk om de deuren helemaal goed waterdicht te krijgen.”

Diverse geldschieters

Dankzij een rubberen ‘dubbellipprofiel’ tussen alle kieren wist de 4FOLD alle druppels te weren. Het vinden van geldschieters voor de opklapcontainer was volgens Bosschieter gemakkelijker dan op voorhand gedacht. Zo kwamen er innovatieleningen van de Rabobank en een innovatiekrediet van het ministerie van Economische zaken. In 2010 kwam een echte investeerder die volgens Bosschieter een ‘stevige minderheid’ in aandelen nam in HCI.

Na het behalen van het ISO-keurmerk vorig jaar kwam er nog een aandeelhouder bij CARU, het grootste verhuur- en verkoopbedrijf van containers in Europa. Dit bedrijf kocht vijf procent van de aandelen en is daarmee gelijk ook ‘preferred supplier’ van de 4FOLD.

Ontwerp- en productieproces perfectioneren

Volgens Bosschieter kost de container twee keer zo duur als een standaardcontainer. Die investering is volgens hem binnen een paar jaar terugverdiend. Huren is echter lucratiever voor bedrijven. De interesse is, zo meldt de technisch bestuurskundige, overweldigend. “Alle grote reders houden de ontwikkeling in de gaten. Voor ons is echter belangrijk hoe we het ontwerp en productieproces in China kunnen perfectioneren.”

Concurrentie komt uit VS

Bosschieter ziet wereldwijd slechts een serieuze concurrent. Een bedrijf in de VS dat hard werkt aan de eerste opvouwbare container van 20 voet.”

Cargoshell komt eind 2014 met container

Laat onverlet dat er in Nederland naast HCI ook Cargoshell in Rotterdam sinds 2009 bezig is met de ontwikkeling van een opvouwbare zeecontainer. Vorig jaar in het septembernummer van Logistiek Magazine zegt bedenker René Giesbers dat de eerste container eind 2014 productierijp, dat er partners zijn om het product onder licentie op de markt te brengen en dat zijn Cargoshell beschikt over patenten. Giesbers: “We hebben een belangrijk testresultaat geboekt, er zijn vier wereldwijde patenten toegekend en we gaan nu de familie compleet maken.” Voorlopig ligt de focus volgens de geestelijk vader van de Cargoshell op het verbreden van het assortiment en het verkrijgen van de benodigde keurmerken. Voor de basisversie is dat in het najaar van 2012 al gelukt bij het Duitse Lloyd instituut. Giesbers: “De basisversie van deze container is in grote lijnen vergelijkbaar met de overbekende stalen zeecontainer, maar dan van een beter geschikt materiaal, omdat het lichter is, maar vooral ook omdat de Kooi van Faraday dan is opgeheven. Zodoende is het online volgen van zendingen in de container geen probleem meer.”

Veel publiciteit

Net als Bosschieter zegt Giesbers dat er na de introductie van zijn concept in 2009 ongelooflijk veel op hem is afgekomen. “Heel veel publicaties, verzoeken om informatie per mail en studenten van vooraanstaande instituten, die de Cargoshell hebben opgenomen in hun afstudeeronderzoek. Hier is echt een grote markt voor. Wereldwijd zijn er 27 miljoen containers met een gemiddelde levensduur van tien jaar. Dus er wordt nogal wat geproduceerd. Daar gaan wij een paar procent van meepikken.”

Verladers stellen hogere eisen

Giesbers zegt ook in Logistiek Magazine vorig jaar september dat grote verladers van hun vervoerders daarnaast meer en meer eisen, dat ze online toegang hebben tot informatie over een zending over zee. “De techniek daarvoor is volop beschikbaar. Maar de toepassing ontbreekt. Je wilt weten of je product goed blijft tijdens de overtocht en wanneer de container aan wal komt.” Hij wijst op onderzoeken die aangeven dat de trend onomkeerbaar is. Logistiek dienstverleners zullen hun klanten op deze wijze beter willen bedienen.

Banken investeren niet in deze innovaties

Dat Giesbers tot nu toe niets heeft verdiend met Cargoshell, deert hem niet, want dat hoort bij het ondernemerschap. Banken steken geen geld in dergelijke innovaties, heeft hij bemerkt. Het blijft eigenlijk natuurlijk gek dat het meest succesvolle logistieke product nu al vijftig jaar nauwelijks is veranderd. Daar gaan wij wat aan doen.”

Reageer op dit artikel