nieuws

Deli XL distribueert Amsterdamse horeca elektrisch

Distributie

Foodservice groothandel Deli XL belevert het eten en drinken voor horeca-klanten in de Amsterdamse binnenstad sinds gisteren met een CO2-neutrale elektrische vrachtauto. De distributie vindt plaats met een tweedehands elektrotruck gebaseerd op een chassis van MAN die Deli XL met vier partners heeft omgebouwd voor stadsdistributie-doeleinden.

Deli XL distribueert Amsterdamse horeca elektrisch

De Deli XL vestiging op het Food Center aan de Jan van Galenstraat in Amsterdam was gistermiddag het decor voor de onthulling van de eerste elektrische vrachtauto van de foodgroothandel. Vlak voor de onthulling stelde Hans van der Ster, directeur operations bij Deli XL, vast dat de aanschaf van deze CO2 neutrale truck past binnen het MVO-beleid van het bedrijf. “Als Lean and Green Award winnaar hebben wij ons als doel gesteld om in 2015 twintig procent minder CO2 uit te stoten per ton product, ten opzichte van 2008. Om dat te bereiken voerden we eerder ook al belangrijke veranderingen door, zoals het trainen en monitoren van chauffeurs in het Nieuwe Rijden en de introductie van lange zware voertuigen (LZV’s)voor nachtritten tussen onze vier vestigingen.” Volgens Van der Ster is de elektrische truck een nieuwe stap om het wagenpark van Deli XL te verduurzamen en een bijdrage te leveren aan een stiller en schoner Amsterdam.

Buiten venstertijden leveren

Na twee maanden van intensief testen is de fluisterstille elektrische vrachtauto geschikt voor ritten in de binnenstad van Amsterdam, waar het bedrijf voornamelijk eten en drinken bezorgt bij horeca, catering en zorginstellingen. Met de truck worden dagelijks twintig klanten beleverd. “Het startpunt van de truck is ons Regionaal Verscentrum op het Food Center aan de Jan van Galenstraat. Vanwege het vele vracht- en autoverkeer wordt deze straat wordt ook wel één van de smerigste straten van Amsterdam genoemd. Onder andere daarom was het ons er alles aan gelegen om een elektrische truck op de weg te zetten die een roet- en fijnstofbesparing realiseert van honderd procent ten opzichte van een reguliere vrachtauto. Bovendien biedt ons deze truck de mogelijkheid om ook buiten de venstertijden ’s middags of zelf ’s nachts klanten te beleveren”, zegt vestigingsmanager Hessel de Keijzer die de elektrische truck met Hans van der Ster onthulde.

Truck voldoet aan Pieknormering

Een bijkomend voordeel is dat de truck amper geluid produceert. Het voertuig, een omgebouwde MAN diesel-TGL, is dusdanig aangepast dat het maximaal slechts 65 decibel produceert bij het laden en lossen, waardoor het voldoet aan de Pieknormering voor geluid. Ook blijkt tijdens een proefritje voor de vakpers gisteren dat de truck nagenoeg geluidloos is. Om ongelukken te voorkomen heeft Deli XL het voertuig voorzien van een trambel waarmee andere weggebruikers tijdig kunnen worden gewaarschuwd. Hessel de Keijzer: “Doordat de truck zo stil is, kunnen we ook ’s nachts ritten maken voor klanten. Met name hotels stellen dit op prijs. Het hangt echter van de gemeente Amsterdam af of we ook daadwerkelijk ontheffing krijgen om ’s nachts ritten te maken. De bedoeling is uiteindelijk dat de truck iedere dag twaalf uur wordt ingezet.”
Dat dit ruimschoots mogelijk is blijkt uit het feit dat de truck met een volgeladen accu ruim 120 kilometer kan rijden. De Keijzer: “Dat is prima voor ritten in de stad. We rijden in de stad nu gemiddeld tussen de vijfentwintig en dertig kilometer. Bij terugkomst zijn de batterijen vaak nog voor twee derde gevuld.”

Geen subsidie

De Keijzer verklaart desgevraagd dat Deli XL voor de aanschaf van de MAN truck een aanzienlijk bedrag betaalde van 170.000 euro. Voor de 12 tons truck heeft Deli XL geen subsidie ontvangen. “Dat was niet mogelijk aangezien het hier gaat om een tweedehands demo-voertuig die we hebben afgenomen bij de importeur.” Voor Deli XL vormde het niet krijgen van een subsidie geen beletsel om de elektrotruck aan te schaffen. “De aanschaf past binnen de vooraf gestelde business case en is in lijn met onze MVO-doelstellingen. Bovendien is de investering meer dan waard aangezien we deze vrachtauto intensief gaan inzetten.”

Batterijcapaciteit van 120 kWh

De MAN elekrotruck was een diesel-TGL, maar is ontdaan van bijna alle dieselcomponenten. De dieselmotor heeft plaats moeten maken voor een 150 kW elektromotor en een tandwielbox, die met behulp van een cardanas de originele achteras aandrijft.

Onder de cabine en binnen de wielbasis langs het chassis zijn batterijboxen geïnstalleerd met een gezamenlijke capaciteit van 120 kWh. Het standaard laadpakket zorgt bij een volledig leeg batterijpakket voor een laadtijd van circa 10 uur. DeliXL heeft op het Food Center de beschikking over een eigen oplaadstation. Door het regenereren van stroom in de motor wordt een zo efficiënt mogelijke rij cyclus gecreëerd wat inhoudt dat als de motor afremt er stroom in de accu’s terugvloeit, zodat ze weer worden opgeladen.

Eutectische koelelementen

De laadbak van de truck biedt ruimte aan tweeëntwintig rolcontainers, zeventien voor in het vers- en koelgedeelte en vijf voor het diepvriesgedeelte. De koeling gebeurt door zogeheten eutectische koelelementen die aan het plafond en het kopschot van de laadbak zijn bevestigd. Deze elementen zijn voorzien van een vaste gel die ook bij beschadigingen van de elementen niet weg kan lekken. De koelinstallatie wordt tijdens het oplaadcyclus van de vrachtwagen geactiveerd en vriest de elementen in, waarna deze voor ruim twaalf uur garant staan voor een goede temperatuurbeheersing.
De koelinstallatie is geleverd door Govet transportkoeling uit Chaam, waarbij de elektrotechnische service is uitgevoerd door Bluekens Oosterhout. De laadbak is geconstrueerd door het Britse Gray & Adams.

Eerst ervaring opdoen

Vooralsnog maakt Deli XL in Amsterdam gebruik van één elektrische vrachtauto. “We zijn van plan om dat aantal uit te breiden. Ik kan nog niet zeggen op wat voor termijn dit zal gebeuren. We willen eerst ervaring opdoen met deze truck en in de loop van volgend jaar kijken we verder”, aldus De Keijzer.

Mokum Mariteam

Overigens is in de aanloop naar de onthulling van de elektrische truck ook nog gekeken naar een mogelijke samenwerking met Mokum Mariteam, het stadsdistributie-initiatief dat een elektrisch aangedreven grachtenschip inzet voor de bevoorrading van bedrijven in de Amsterdamse binnenstad. De Keijzer zegt hierover:”Daar hebben we serieuze gesprekken mee gevoerd maar dat liep vast op de laatste honderden meters die moeten worden afgelegd met onze rolcontainers om op de plaats van bestemming te komen. Dat bleek toch te arbeidsintensief.”

Reageer op dit artikel