nieuws

Cargohopper maakt eerste meters in Enschede

Distributie

Cargohopper maakt eerste meters in Enschede

In Enschede is gisteren eindelijk de eerder dit jaar aangekondigde Cargohopper II in gebruik genomen voor duurzame stadsdistributie. Wethouder Marijke van Hees reed de eerste meters met het elektronische voertuig, dat vanaf nu winkeliers en vervoerders over de streep moet trekken.

In tegenstelling tot stadsdistributie-activiteiten in onder ander Utrecht en Nijmegen hebben in Enschede de winkeliers het initiatief genomen. Of preciezer gezegd, Winkelhart Enschede. Volgens voorzitter Roel Blaauw is er behoefte aan een ander vervoerssysteem, waarmee ook ’s middags gelost kan worden zonder het winkelend publiek te storen. Nu de Cargohopper voor enkele winkeliers gaat rijden, moet het gros worden overtuigd. “We willen de prijs laag houden en benadrukken vooral de voordelen. Zoals de pakketdienst, waar je gelijk ook je brieven mee kunt geven. Gezien de toename van webverkopen scheelt dat steeds meer tijd”, aldus Blaauw.

Actieve benadering

HST Transmission, de vervoerder achter het initiatief, denkt de stadsdistributie via vier pijlers tot een succes te maken: haar bestaande stromen via Cargohopper het centrum in vervoeren, transporteurs die met groot materieel de stad in gaan aan zich binden, retourdiensten voor winkeliers aanbieden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opleiden en van werk voorzien.”

Door de eerste pijler ligt er al een bodem qua werkzaamheden. De invulling van de overige pijlers volgt. “We hebben onderzocht wie er met groot materieel de stad ingaan en gaan deze partijen, nu we daadwerkelijk gaan rijden, actief benaderen”, zegt Manager Operations Henk Pieffers. “Je moet eerst laten zien wat je doet, dat geldt ook richting de winkeliers.”

Subsidie

De financiën voor de eerste drie jaar zijn veilig gesteld. Er is sprake van een eenmalige opstartsubsidie van 156 duizend euro. “Het geld lag er al, maar het model voor stadsdistributie was er nog niet”, zegt Enschedese Wethouder Marijke van Hees. “We hebben naar Nijmegen en Utrecht gekeken en de beste punten daarvan aan elkaar verbonden.” Ze wijst daarmee op de bereidheid van winkeliers en aansluiting op het bestaande systeem van vervoerders. Er werd niet gewacht op het commitment van alle winkeliers, de eerste stromen waren er immers al.

Beleidsaanpassing

De Cargohopper II kon niet zonder beleidsaanpassingen de weg op. Voor het eerst werd er een vrijstelling van vensteruren gegeven. Een proces dat de nodige tijd kostte. Vertegenwoordigers van de Regio Twente zien de stadsdistributie van Enschede echter als voorbeeld voor andere Twentse steden en zijn blij dat er een barrière is geslecht: als andere partijen een soort gelijk initiatief in het leven roepen, dan is het beleid er al.

 

75 kilometer op één accu

De Cargohopper II die in Enschede rijdt, is een doorontwikkelde versie van die in Utrecht, waar Cargohopper is begonnen. De kar en trekker zijn 650 kilo lichter dan hun voorganger en kunnen zo’n 75 kilometer rijden op één accu. Is er de gehele dag voldoende zonlicht, en dat blijkt al bij bewolking zo te zijn, dan kan de hopper 30 tot 40 procent meer kilometers maken. Een andere vooruitgang is een hogere snelheid. Die komt binnenkort op 50 kilometer per uur te liggen, zodat het reguliere verkeer geen hinder ondervindt aan het voertuig.

Lees ook:


Amsterdam en Stedendriehoek kiezen voor duurzame stadsdistributie
Enschede stapt over op Cargohopper

Reageer op dit artikel