nieuws

Binnenvaart is oplossing voor chemietransport

Distributie

Binnenvaart is oplossing voor chemietransport

Mevrouw de minister: waarom wordt de binnenvaart niet ingezet om calamiteiten op rail en weg te voorkomen en of beperken?’, dat is de vraag die journalist Johan de Witte stelt aan minister Schultz van Haegen in een open brief. Binnenvaart is volgens De Witte de oplossing om onveilige situaties met chemievervoer bij woonwijken te voorkomen.

De vaarweg ligt er, dubbelwandige schepen zijn beschikbaar en de wetgeving is er. “Vervoer over water is het beste alternatief en het meest veilige voor het vervoer van chemische stoffen”, aldus Johan de Witte in een reactie. Hij begrijpt niet dat het stil blijft vanuit Den Haag nadat er zich in Wetteren een treinramp voltrok met grote gevolgen voor de directe leefomgeving. Reden voor de Witte om een brief te schrijven daar minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.

Verkeerde conclusies

De journalist van de Binnenvaartkrant stoort zich aan het feit dat een grote krant als het AD kopt dat het chemisch transport maar over de Betuwelijn moet. “Onzin”, aldus de Witte. “Ze zijn niet goed geïnformeerd en trekken daardoor de verkeerde conclusies.”

Greenstream

De Witte, die zelf een maritieme achtergrond heeft, en een hart voor de binnenvaart, begrijpt niet dat de landelijke overheid en de media niet inzien dat er juist veel gebeurd op het gebied van binnenvaart. Dat terwijl Schultz van Haegen onlangs vol lof sprak over de binnenvaart bij de ingebruikname van het innovatieve en milieuvriendelijke schip Greenstream. “De Drechtsteden hebben samen met Rotterdam, Provincie en marktpartijen met ‘schone veilige schepen’ het voortouw genomen om als regio de overstap naar duurzame binnenvaart voortvarend op te pakken en maximaal te faciliteren. Echter ADR transport door woonkernen en het wegennet ontlasten, staan eerst ‘op de rails’ als politici zich met innovatieve blik naar het water richten en beleid daadwerkelijk uitvoeren”, aldus de journalist in de open brief.

Naar Gent over water

Verladers laten zich leiden door kwantiteit, tijdsdruk en geld en kiezen daarom voor vervoer over spoor, ook voor chemische stoffen. De Witte: “In het geval van Wetteren had de vracht als eindbestemming Gent. Die zending had dus ook over het water gekund. Als het echt moet om zo min mogelijk gevaarlijke stoffen door woonkernen te vervoeren, is binnenvaart het alternatief met de minste risico’s.”

Lees hieronder de volledige brief van Johan de Witte aan de minister.

 

 

 

.

Reageer op dit artikel