nieuws

Integratie transportsoftware in sierteeltsector

Distributie

Van Zaal Transport werkt als eerste klant met een oplossing van een collectief samenwerkingsverband van vier aanbieders in automatisering voor transportbedrijven. De logistiek dienstverlener heeft een multi-user, geïntegreerde oplossing, die helpt om alle voertuigen beter in te zetten.

Integratie transportsoftware in sierteeltsector

 

 

Van Zaal Transport beschikt over een wagenpark van ruim 50 eigen wagens, in het seizoen uitgebreid tot 120 wagens (huur, charters). Acht planners houden zich bezig met de planning van (retour) stromen. Per jaar gaan er een miljoen karren met planten en bloemen richting de klant.
Om de complexe planning te optimaliseren, integreerde de logistieke dienstverlener onlangs zijn Transics fleetmanagementsysteem – inclusief de mobiele TX-SMART-applicatie – in de planningssoftware van Ortec.
‘Alles moet vandaag weg’

Directeur/eigenaar Merijn van Zaal: “We werken veel met deelvrachten en het is allemaal ad-hoc. Niet morgen of overmorgen, het moet allemaal vandaag. Snel overzicht is dan van groot belang.”

Van Zaal Transport gebruikt al jarenlang boordcomputers van Transics. “Omdat we met Transics werkten, was de keuze voor Ortec’s planningssoftware snel gemaakt. We waren overtuigd van de integratie die beide spelers via het Transport Initiatief aanbieden. Ortec was het verst in de ontwikkeling van de planningssoftware”, aldus Van Zaal. “Het pakket omvat een hele brede waaier aan functionaliteit.”
Leeggoed ook mee in planning
Van Zaal illustreert de voordelen van integratie met een voorbeeld: “Zoals elke logistieke dienstverlener in de groene sector hebben we veel te maken met retouren. We leveren karren met planten en de lege karren keren terug. Normaal wordt dit leeggoed in planningssystemen niet als planstroom gezien. Ortec en Transics zorgen ervoor dat deze stroom nu wel inzichtelijk is. Zo besparen we kosten: waar we vroeger vaak geen huurgeld vroegen voor karren die niet terugkeerden, kunnen we dat nu wel doorberekenen.”
Ook de tijdrestricties vormen een interessante meerwaarde volgens Van Zaal. Dankzij het planningssysteem worden tijdvensters toegepast op bepaalde locaties in de stad of voor een klant die per sé op een bepaald tijdstip een levering wil krijgen. De real-time terugkoppeling via Transics laat zien wanneer er vertragingen zijn. Zo is de klant veel eerder geïnformeerd.
Mobiel gegevens uitwisselen

Eveneens handig is Transics’ mobiele TX-SMART-applicatie die Van Zaal gebruikt bij de charters. Chauffeurs met TX-SMART op hun smartphone kunnen hiermee informatie uitwisselen met de planners in de backoffice: rit- of planningsdetails, barcodescans, palletinformatie, eventuele schadegegevens, foto’s en digitale handtekeningen.

“Ook de app TX-SMART is  geïntegreerd in de planningssoftware van Ortec, zodat zowel chauffeur als planner realtime op de hoogte blijven en ook onze charters geïntegreerd zijn in de logistieke keten”, legt Van Zaal uit. “Aan het einde van elke maand betalen wij alleen voor de dagen waarop de chauffeurs de software gebruikt hebben.”
Collectief zorgt voor snelle implementatie

Het Transport Initiatief, waartoe Ortec behoort samen met Afas, YellowStar en Transics, verwelkomt Van Zaal als eerste klant van het collectief. “Bijzonder was de korte implementatiecyclus, die ook mogelijk was dankzij de goede samenwerking met Van Zaal Transport,” aldus sales manager Larry Diender van Ortec. Accountmanager Russell Senden van Transics: “Met Van Zaal Transport hebben we bewezen dat we klaar zijn om het collectief vervoersegment te bedienen: de koppeling van onze oplossingen helpt transportbedrijven om werkelijk efficiënter te werken. Wat een must is in deze competitieve markt.”

Reageer op dit artikel