nieuws

Megaproject APM-terminal op Maasvlakte 2 krijgt vorm

Distributie

Megaproject APM-terminal op Maasvlakte 2 krijgt vorm

Aannemerscombinatie TigeR heeft afgelopen maandag de eerste fase afgerond van de ondergrondse en bovengrondse infrastructuur voor de nieuwe containerterminal van APM Terminals op Maasvlakte 2. De oplevering aan APM Terminals bestond uit de overdracht van de eerste zes van de in totaal 37 stackgebieden.

Constructies, zoals verhardingen, kraanbanen, riolering, kabels, leidingen en gebouwen vormen de basis van de geavanceerde containerterminal in de Rotterdamse haven waarbij de veiligheid voorop staat.

Volledig geasfalteerd terrein

De maandag afgeronde en opgeleverde stackgebieden beslaan bijna 7.000 vierkante meter volledig geasfalteerd terrein.

In deze gebieden, die ontsloten worden door zes kranen van elk 350 meter lengte, worden vanaf november volgend jaar de eerste containers opgestapeld. Ook de ondergrondse infrastructuur zoals kabels, leiding en riolering is aangelegd. Op het terrein staan ook verdeelstations met de afmetingen van een 20ft container zodat ze passen in het geheel geautomatiseerde gebied.

Aannemerscombinatie startte in mei 2012

TigeR, een aannemerscombinatie van GMB, Dura Vermeer en Imtech, startte mei vorig jaar met de opdracht om in twee jaar tijd de infrastructuur aan te leggen voor een veilige, duurzame en efficiënte terminal op Maasvlakte 2. De aannemerscombinatie is verantwoordelijk voor de realisatie van de bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van de containerterminal van APM Terminals.

Stackkranen worden deze maand geïnstalleerd

Met de ingebruikname maandag van de eerste stackgebieden door APMT is  de weg vrij voor Hans Künz, leverancier van container kranen, om met de opbouw van de stackkranen te beginnen. De eerste transporten van de stackkranen naar Maasvlakte 2 vinden medio deze maand plaats.

36 AGV’s

De overslagkranen worden geleverd door het Finse Cargotec, maar worden in een fabriek in China gebouwd, meldt Nieuwsblad Transport. APMT heeft daar vorig jaar acht eveneens geautomatiseerde kadekranen en twee bargekranen besteld.

Voor het vervoer van containers op de APM terminal op Maasvlakte 2 plaatste APM Terminals maart vorig jaar een order bij het Duitse Gottwald Port Technolog voor de levering van 36 automatisch geleide voertuigen (AGV). Deze AGV’s zorgen voor het horizontaal transport van containers.

Capaciteit van 4,5 miljoen TEU

De nieuwe terminal van APM Terminals wordt 180 hectare groot en kan uitgroeien naar een capaciteit van 4,5 miljoen TEU. De terminal wordt gefaseerd aangelegd. De eerste gronduitgifte is 86 hectare. De terminal krijgt 2.800 meter diepzeekade waarvan 1.000 meter in de eerste fase wordt opgeleverd.

Terminal is eind 2014 operationeel

De kade heeft een diepte van 20 meter. Ook wordt een 500 meter lange barge en feederkade gebouwd met een diepgang van ruim tien meter. Er komt een directe aansluiting op het spoor van de Betuweroute. De terminal is eind 2014 operationeel.

Reageer op dit artikel