nieuws

Port of Utrecht: grote retailers bundelen lading

Distributie

De gemeente Utrecht en het bedrijfsleven willen een duurzamer en innovatief multimodaal knooppunt voor logistieke activiteiten. Om dit te bereiken is onder de naam Port of Utrecht een samenwerkingsverklaring ondertekend. Grote retailers als V&D, Hema en Tuincentrum Overvecht ondersteunen de pilot en zullen ook participeren binnen de diverse toekomstige deelprojecten van Port of Utrecht.

Port of Utrecht: grote retailers bundelen lading

Industrieterrein Lage Weide is als pilot uitgekozen voor het samenwerkingsverband. Een belangrijk aspect van de samenwerking, die officieel op 23 januari van start ging,  is het samenvoegen van goederen en modaliteiten waardoor de beladingsgraad omhoog gaat, het aantal transportbewegingen afneemt, het energieverbruik vermindert en de uitstoot daalt.

Duurzame logistiek

Het publiekprivate initiatief Port Of Utrecht richt zich op het efficiënter organiseren van goederenstromen van en naar de regio Utrecht. In Lage Weide moeten de drie modaliteiten: weg, water en spoor beter worden gebundeld.”, aldus Jaap Verkiel van TLN. TLN vormt met EVO, gemeente Utrecht, Industrievereniging Lage Weide, Kamer van Koophandel Midden-Nederland en Koninklijke Schuttevaer de stuurgroep.

Schonere leefomgeving

Twintig logistieke bedrijven werken al mee aan het project en er wordt met nog meer bedrijven gesproken, aldus de organisatie. Theo van Oijen, voorzitter Port Of Utrecht: “Dit initiatief draagt concreet bij aan duurzame logistiek en een schonere leefomgeving. Er is een sterk fundament gelegd voor samenwerking en uitvoering van diverse logistieke projecten.”

Verladers en ldv’ers haken aan

Van Oijen is vooral te spreken over het feit dat grote verladers als V&D, Hema en Tuincentrum Overvecht voor de aanvoer van hun containers nadrukkelijk hebben gekozen voor het water. “V&D is onlangs een proef gestart waarbij ze hun containers vanuit Rotterdam via onze haven hier (Container Terminal Utrecht, red.) op Lage Weide laten aanvoeren, waarna ze vervolgens per vrachtauto naar het distributiecentrum op logistiek bedrijvenpark Het Klooster in Nieuwegein worden gebracht. Een goede zaak is bovendien dat een grote logistiek dienstverlener als Kuehne + Nagel, die prominent is gevestigd op Lage Weide, samen met Douwe Egberts ook wil aanhaken bij ons project.”

Containerterminal voor Het Klooster

Volgens Van Oijen is het de bedoeling dat Het Klooster in Nieuwegein ook een terminal krijgt. “Daar zit beweging in te komen wat betreft de besluitvorming door de gemeente Nieuwegein. Mocht die terminal er komen dan is die straks complementair aan de CTU op Lage Weide. Ook voor V&D is de terminal een uitkomst want die zal dan gevestigd zijn op een steenworp afstand van hun nieuwe dc.”

V&D positief over pilot

Nieuwsblad Transport weet te melden dat logistiek manager Edwin Langerak van V&D tijdens de presentatie van Port of Utrecht heeft aangegeven dat de proef ‘veelbelovend’ is verlopen en dat de warenhuisketen het pakket de komende tijd wil gaan uitbreiden.

Roll on Roll of project

Eén van de projecten die op korte termijn van start gaat is Roll on Roll off. “Dit kansrijke vervoersconcept levert een substantiële reductie van wegkilometers en CO2 op”, aldus Van Ooijen.
In 2013 start een aantal andere concrete projecten waarin de verschillende partijen van Port of Utrecht samenwerken. Eén van de projecten is het project Verkeerstoren. Een neutrale organisatie, speciaal ingesteld voor dit project, moet zorgen voor de optimalisatie van de ladingafwikkeling en bemiddelt in het uitwisselen van te vervoeren goederen. “Je moet het zien als de Marktplaats van goederen”, meent Erwin van der Weide van de Kamer van Koophandel Midden Nederland.

Reageer op dit artikel