nieuws

Enschede stapt over op Cargohopper

Distributie

Enschede stapt over op Cargohopper

Na Utrecht wordt Enschede de tweede stad in Nederland waar een Cargohopper type II gaat rijden. Het voertuig moet voor het einde van het eerste kwartaal van 2013 rijden.

Met de plaatsing van de order door HST Transmission kunnen de winkeliers in de binnenstad binnenkort op een stille en milieuvriendelijke worden bevoorraad. Het aantal zware voertuigen wordt teruggedrongen wat de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het Enschedese centrum ten goede komt. De winkeliers willen zo het centrum aantrekkelijker en publieksvriendelijker maken.

Laadvermogen
De Cargohopper II heeft een laadvermogen van meer dan 2000 kilogram en is snel genoeg om aan het gewone stadsverkeer te kunnen deelnemen Cargohopper ontwikkelde daarvoor een voertuig op basis van een trekker/oplegger combinatie. De daarvoor benodigde typekeuring liep vast op de capaciteit van de handrem bij een hellingproef. Inmiddels is die aangepast en het voertuig is op Nederlands kenteken goedgekeurd.

Last mile
Project verantwoordelijke Henk Pieffers van HST TransMission “Tot nu toe doen we de distributie in Enschede met vrachtwagen en bestelauto. Dat werk gaan we straks met de Cargohopper doen. De tweede stap is dat we alle transporteurs die nu met een zwaar voertuig het centrum van Enschede aandoen, vragen om voor hun “last mile” gebruik te gaan maken van onze stille en schone dienstverlening.”

Meer service
Volgens de projectmanager van Cargohopper krijgen de winkeliers straks ook meer service. Winkeliers kunnen een abonnement bij Cargohopper nemen voor opslagmogelijkheden, een postfunctie en het retour nemen van emballage zoals Verder kunnen de winkeliers Cargohopper gebruiken voor het transport van hun eigen zendingen. Dat kan dan aan het einde van de dag gebeuren omdat de Cargohopper ook buiten de venstertijden in de winkelgebied mag rijden.

 

De gemeente Enschede en Regio Twente ondersteunen het project met een startsubsidie.  De Carghopper type II moet eind maart operationeel zijn. In Utrecht is de Cargohopper II al sinds 2011 actief.

Reageer op dit artikel