nieuws

Schoonmaakster moet planning kunnen doen

Distributie

Schoonmaakster moet planning kunnen doen

Planning moet leiden tot een ‘smile’. Dat is de boodschap van Ortec in een notendop tijdens de Ortec Plandag in Fort Voordorp. De leverancier greep de dag aan om klanten en prospects bij te praten. Het doel was om dat met een smile te doen. Dat lukte in elk geval Hendrik van den Anker, directeur van de gelijknamige logistiek dienstverlener: “De schoonmaakster moet de planning kunnen maken.”

Zoals min of meer de hele zaal wel begreep, bedoelde Van den Anker dit figuurlijk. “De planner moet, als je alles logistiek goed hebt ingericht, eigenlijk alleen op de knop drukken zodat er een logische orderplanning uitrolt. Normaal gesproken doet de laatste persoon die naar huis gaat dat en bij ons is dat de schoonmaakster.” Van den Anker, logistiek dienstverlener voor vrijwel alleen chemische goederen, implementeerde vanaf 2011 Ortec TD, het pakket voor rit- en routeplanning. Na een uitgebreide vergelijkingsperiode tussen de handmatige planning en de resultaten van Ortec TD, vond in de zomer van 2012 de echte livegang van de software plaats. Op dit moment is de LDV’er bezig met de finetuning. “Het werd er tijd voor, we realiseerden ons dat het misschien een te groot risico was om de helft van het bedrijfsresultaat in de handen van onze planners te leggen.” De omzet van het bedrijf kwam overigens in 2011 uit op 25 miljoen euro, vertelt de directeur.

Onlogische routes
Van den Anker: “De uitrol heeft toch wel wat voeten in de aarde gehad. Waar we eerder op elke crossdocklocatie werkten met planners, tot soms wel drie per vestiging, hebben we de planning nu centraal in Eindhoven gevestigd.” De benchmarkperiode werd door de LDV’er onder andere gebruikt om erachter te komen of de softwaretool echt slimmer was dan de combinatie van kennis en ervaring van de planners en chauffeurs samen. Ook diende en dient de tool om chauffeurs en planners met cijfers te laten zien hoe een planning eruit kan zien. “In sommige gevallen lijkt een door de software samengestelde route zeer onlogisch. Zo kan het zijn dat er één of twee op het oog onzinnige ritten bij zitten, maar als die ervoor zorgen dat de rest van de routes heel erg efficiënt zijn, dan is het toch zinnig.”

‘Alleen de inrichters mogen aan knoppen parameters zitten’
De gemiddelde snelheid per auto daalde bij Van den Anker, maar de hoeveelheid losmomenten nam toe. “En daarmee verdien je toch je geld, dat doe je niet met het rijden van meer kilometers.” Op dit moment is het bedrijf bezig met de finetuning van het planpakket. Dat wordt gedaan door de ‘inrichters’, zoals Van den Anker ze omschrijft. Het zijn de mensen die aan de knoppen van de parameters mogen zitten na contact met het management. “Onze planners proberen we meer toegevoegde waarde te laten leveren, zeker in rustiger perioden waarin de neiging toeneemt om wat soepeler met planningen om te gaan.”   

Logistiek voorspelbaar en transparant maken
In één van de andere presentaties ging Frank Erftemeijer van Yellowstar in op de rol van IT bij transport en logistieke ondernemingen. Het bedrijf dat hij enkele jaren geleden oprichtte verzorgt systeemintegraties en dashboarding en is partner van Ortec. “Ik zag dat het in de logistiek anders kon en ben voor mezelf begonnen om bedrijven op deze andere manier te gaan helpen.” De woorden van Erftemeijer klinken misschien iets cryptisch, maar wat hij nastreeft is om logistiek meer voorspelbaar en inzichtelijk te maken, veelal door samenwerking mogelijk te maken. “Alleen dan kun je informatie verbinden en je klant ontzorgen.”

Buiten eigen keten denken
De directeur van Yellowstar heeft het vervolgens over de noodzaak om te veranderen. Volgens hem is de tijd voorbij dat bedrijven heel veel winst wisten te behalen uit het verbeteren van de eigen processen. “Het is tijd om buiten je eigen keten te kijken, door subcontractors nauw bij je processen te betrekken en de zwarte gaten die er zijn te vullen.” Dat kunnen bedrijven alleen doen wanneer ze in staat zijn om data van derden te ontsluiten. “Daarmee creëer je overzicht en rust, wat weer betekent dat je tijd overhebt om nieuwe diensten voor bestaande of nieuwe klanten te bedenken.”

‘Het beste halen uit steeds wisselende contacten en data’
De tijd om een bedrijf en haar medewerkers klaar te stomen voor veranderingen is aangebroken, meent Erftemeijer. “Denk eens aan de efficiencyverbetering van de eerste mobiele telefoon, de recente ontwikkelingen  rond data. Ik schat in dat er nog wel tien procent winst in het vat zit, deels door op allerlei zaken sensoren te plakken. Maar die winst behalen vergt wel anders denken. Bedrijven zullen toe moeten werken naar een situatie waarin ze het beste moeten zien te halen uit steeds wisselende contacten en informatie.” Hiervoor is goede IT onmisbaar, dit stelt onder andere planners in staat om veranderingen aan te zien komen. “Door veel zaken vast te leggen, geef je IT de kans om bij een plotselinge klantvraag snel met een gepast antwoord te komen.”

Reageer op dit artikel