nieuws

Duco Buijze nieuwe CEO van Partner Logistics

Distributie

Duco Buijze nieuwe CEO van Partner Logistics

Na zes maanden op de directeursstoel te hebben gezeten van Binnenstadservice maakt Duco Buijze (50) de overstap naar Partner Logistics in Bergen op Zoom. Buijze wordt per 1 november CEO. Hij volgt Ulrich Notschaele op die sinds april deze functie heeft ingevuld als ad interim. Onder aanvoering van Notschaele is bij Partner Logistics fors gereorganiseerd. Buijze benadrukt dat hij op de achtergrond betrokken blijft bij stadsdistributiespecialist Binnenstadservice.

In een interview met logistiek.nl verklaart de voormalig Logistiek Manager van het Jaar dat zijn conclusie is dat de kracht van Binnenstadservice veel meer in het vestigingsnetwerk zit. “Daar waar het geld wordt verdiend. Deze vestigingen moeten de kans krijgen zich te ontwikkelen en daar past niet een forse franchisefee bij. De middelen van de centrale organisatie moeten daarom slimmer worden ingezet. Binnenstadservice wordt een netwerkorganisatie, als gevolg daarvan is mijn rol ook veranderd.”

Hoe blik je terug op het afgelopen halfjaar?
“In de eerste zes maanden als directeur van Binnenstadservice Nederland heb ik met veel verladers en transporteurs gesproken. Er is een markt voor Binnenstadservice heb ik gemerkt. Het concept is er en partijen zien ons model zitten. Het netwerk van vestigingen groeit. De keuze om los te komen van de Stichting Eco2city en een commerciële franchisestructuur te bouwen is een uitstekende keuze gebleken. Ik heb ervaren dat die keuze vertrouwen wekt in de markt.”

Voor wie is Binnenstadservice interessanter geworden?
“Om interesse te wekken van grote landelijke partijen moet het vestigingsnetwerk groot genoeg zijn. Vestigingen moet je landelijke volume kunnen bieden en tevens helpen voldoende lokale winkeliers te bewegen tegen een vergoeding hun afleveradres naar de rand van de stad te verplaatsen. Zo kun je met grotere partijen een raamcontract afsluiten. Dat we valse concurrentie zijn voor de transportsector is een gedateerd argument. We worden nooit een landelijk netwerk. We beperken ons tot het gebundeld doorleveren van pakketjes in de steden. We bouwen lokaal een netwerk op wat lokaal aanlevert en ophaalt en vervolgens aanbied aan het transportnetwerk van BV Nederland. Het gaat om samenwerken in de logistieke keten om een oplossing te bieden in stedelijke distributie. Niet om macht maar om het resultaat. Hoewel er nog altijd transportbedrijven zijn die liever niet aan een transportbedrijf willen leveren. Dat is een vertrouwenskwestie waar je overheen moet stappen.”

Waarom een aanpassing in de organisatie?
“Het verder ontwikkelen van Binnenstadservice heeft tijd nodig. De tijd zit alleen niet mee. Detaillisten hebben het moeilijk, verladers en transporteurs ook. We moeten de tijd zien te overbruggen met beperkte  financiële middelen en onze resources slimmer inzetten. Daar past geen organisatiestructuur bij met een hark en een directeursfunctie. Binnenstadservice wordt een netwerkorganisatie. We willen bijvoorbeeld dat de franchisenemers naar buiten gaan treden met hun ideeën die nationaal bruikbaar zijn. Ze krijgen een nog belangrijkere rol. De franchisenemers zijn goed onderlegd en kunnen ook op landelijk niveau gesprekken voeren. Ik heb zelf het idee aangedragen om de directeursfunctie te laten varen. De bijdrage aan de nationale organisatie is met de franchisenemers afgestemd. Zij vinden het ook een goed idee. De komende weken bekijken we hoe de verantwoordelijkheden worden verdeeld. Deze stap hoeft niet worden beschouwd als een negatief signaal. Integendeel. Ik en velen met mij zien de kracht van Binnenstadservice. En vanuit die kracht maken we samen deze duurzame wending.”

Hoe ziet je rol eruit bij Partner Logistics?
“Ondanks dat ik per 1 november aanstaande de overstap maak naar Partner Logistics blijf ik wel betrokken bij Binnenstadservice. Zie het als een soort commissarisfunctie van een middelgroot bedrijf. Beide functies bijten elkaar niet.”

 


Minder sites door reorganisatie

De nieuwe werkgever van Buijze heeft diverse hightech geautomatiseerde vriesmagazijnen en bedient daarmee belangrijke producenten in de food industrie. Als gevolg van een recente reorganisatie heeft de logistiek dienstverlener het aantal sites van twaalf naar zes teruggebracht. Nu heeft het bedrijf sites verspreid over drie landen: Nederland (Bergen op Zoom, Bodegraven en Waalwijk), België (Ieper) en Engeland (Gloucester en Wisbech). Er zijn 260 mensen werkzaam bij Partner Logistics.

Reageer op dit artikel