nieuws

Eerste openbare LNG-vulstation staat in Zwolle

Distributie

Eerste openbare LNG-vulstation staat in Zwolle
Eerste openbare LNG vulstation staat in Zwolle

Demissionair-minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft gisteren in Zwolle officieel het eerste openbare LNG-vulstation van Nederland geopend. Het tankstation is gevestigd bij Salland Olie op logistiek bedrijvenpark Hessenpoort.

De logistiek dienstverleners Wezenberg, Nijhof-Wassink, Dasko en St. van den Brink, zijn de eerste klanten van het LNG vulstation. Zij vormen de kopgroep van Nederlandse logistiek dienstverleners die LNG in het wegtransport als motorbrandstof toepassen.
Ook Danmel Transport uit Oosthuizen kiest voor het gebruik van deze milieuvriendelijke brandstof. Mart de Waard, directeur van Danmel Transport “LNG is een uitstekende brandstof voor de transportsector. Het is voor ons vooral belangrijk dat er nu LNG vulstations komen, waar we 24 uur per dag en zonder contract terecht kunnen.”

Meer vulstations volgen
LNG24, de organisatie achter de realisatie van LNG-vulstations in Nederland, verwacht later dit jaar openbare stations te kunnen openen op strategische locaties in Delfgauw en Veghel. Dagblad de Stentor weet verder nog te melden dat het de bedoeling is dat er op korte termijn naast voornoemde plaatsen ook vulstations worden geopend in Amsterdam, Rotterdam, Venlo, Roosendaal, Duiven, Rijnsburg, en Pijnacker.

Overgang naar duurzame mobiliteit
Schultz van Haegen zei tijdens de opening gisteren in Zwolle: “Het is belangrijk dat we voor deze schone brandstof een dekkende infrastructuur creëren; zonder vulstations geen vervoerders die op LNG overgaan.”
Ook wist de bewindsvrouw te melden dat door een toename van vraag en aanbod LNG economisch aantrekkelijker zal worden. “Dat gegeven past prima bij ons doel om een bepalende speler te zijn bij de internationale overgang naar duurzame mobiliteit.”

Fors minder fijn- en stikstof uitstoot
LNG (Liquefied Natural Gas) is vloeibaar gemaakt aardgas. Deze brandstof, die al tientallen jaren wordt ingezet in andere landen is schoner, stiller en prijsstabieler dan diesel.
Door de schone verbranding is er 90 procent minder uitstoot van fijnstof en stikstof en gaat de CO2 uitstoot met 15 procent omlaag. Hierdoor voldoet LNG nu al aan de voorgestelde euro 6 emissie-eisen.

PIEK-certificering
Doordat de LNG motor 50 procent stiller is dan de een dieselmotor kunnen wegvervoerders Piek-gecertificeerd worden, zodat ze ook buiten de venstertijden mogen laden en lossen. Omdat aardgas over de hele wereld wordt gewonnen is de prijsstabiliteit van LNG groter dan van diesel.

Reageer op dit artikel