nieuws

“Prijzen digitachkaarten ongehoord hoog”

Distributie

“Prijzen digitachkaarten ongehoord hoog”
Prijzen digitachkaarten ongehoord hoog

Belangenorganisaties TLN, KNV en EVO vinden de prijzen die ondernemers moeten betalen voor digitale tachograafkaarten ongehoord hoog. Volgens de organisaties zijn de prijzen voor deze kaarten, die bij vergunninghouder Kiwa moeten worden afgenomen, minimaal 25 procent te hoog. “Het Nederlands wegvervoer fungeert wederom als melkkoe”, aldus de drie organisaties.


TLN
, KNV en EVO vinden het ongehoord dat Kiwa bij het vervullen van een overheidstaak zoveel winstmarge maakt over de rug van vervoerders. Zij dringen er bij een brief aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu (I&M) op aan om in te grijpen.

Enorme winst op digitachkaarten
Sinds enkele jaren heeft KIWA een flink aantal vergunningverlenende taken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) overgenomen. Het Rijksbeleid schrijft voor dat deze taken kostendekkend moeten worden uitgevoerd.
Nu blijkt uit cijfers van commerciële uitvoerder Kiwa dat zij enorme winst maakt op een van deze taken, namelijk de uitgifte van digitale tachograafkaarten, die verplicht zijn in het goederen- en personenvervoer over de weg.

Contract ILT en Kiwa niet openbaar
TLN, KNV en EVO vinden dat de ILT en het ministerie van Infrastructuur en Milieu grote steken hebben laten vallen bij het opstellen van de contractuele voorwaarden met Kiwa. Hierdoor heeft Kiwa te veel ruimte gekregen in haar prijsbeleid. Het contract tussen de ILT en Kiwa is echter nog steeds niet openbaar, waardoor er vele vragen blijven bestaan.

Wegvervoer de dupe
De drie belangenorganisaties verwijten Kiwa verder dat winst op de uitgifte van de digitachkaarten gebruikt wordt om de verliezen op de uitgifte van producten voor andere typen vervoer te compenseren. Daar bovenop plant KIWA ook nog een nieuwe prijsverhoging voor digitachkaarten vanaf 2013. “Ongehoord’, stellen TLN, KNV en EVO, ’want de prijzen die onze ondernemers nu betalen zijn al meer dan twee keer zo hoog als in de ons omringende landen. Onze achterban is terecht zeer boos.”

Lees ook:

EU-parlement wil slimme digitale tachograaf invoeren


EVO en TLN hekelen manipulatie digitale tachograaf

Reageer op dit artikel