nieuws

Schultz: “Betuweroute maakt verwachting waar”

Distributie

“De Betuweroute heeft de verwachtingen waargemaakt”, concludeert een tevreden minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) na de eerste vijf jaar van de goederenspoorlijn. “Natuurlijk heeft de economische crisis ook hier zijn sporen achtergelaten, maar het herstel na de dip in 2008 en 2009 ging aardig snel.”

Schultz: “Betuweroute maakt verwachting waar”
Betuweroute bij Giessen-Oudekerk

De minister van I&M wijst erop dat de nog altijd omstreden Betuweroute inmiddels verantwoordelijk is voor ruim de helft van alle goederentreinen van en naar de haven van Rotterdam. Het transport via dit goederenspoor kwam vlak na de opening in 2007 langzaam op gang. “Maar het eerste gebruik van zo’n nieuwe lijn met de allernieuwste systemen gaat onvermijdelijk gepaard met kinderziektes. Die zijn het beste en snelste op te sporen en op te lossen door gewoon te gaan rijden.”

 

Verbetering aansluiting Duitse deel

Toch is het Duitse deel van de Betuweroute nog altijd niet gereed, waardoor goederentreinen na de grens bij Zevenaar over het reguliere spoor naar Oberhausen moeten. Volgens Schultz is dat echter geen probleem. “Als de capaciteit maximaal benut kan worden, kunnen we nog even vooruit met de bestaande situatie. Bovendien ziet men ook in Duitsland in dat die lijn er binnenkort toch echt moet komen. Die verzekering heb ik persoonlijk gekregen van mijn Duitse collega Peter Ramsauer. ProRail en DB-netz zijn nu de bouwplannen aan het opstellen.”

 

Meer treinen door Tweede Maasvlakte

In de ogen van de VVD-politica ziet de toekomst van de Betuweroute er rooskleurig uit. “De Tweede Maasvlakte is bijna gereed; die zal zorgen voor een toename van het aantal treinen. Het goederenvervoer in het algemeen gaat de komende jaren ook sterk groeien. Bij een gunstige economische ontwikkeling neemt de overslag in de zeehavens bijvoorbeeld flink toe, vooral die van containers. Alle vervoersvormen moeten daarom worden ingezet om Nederland een toppositie te laten innemen in het verwerken van die nieuwe goederenstromen. De Betuweroute speelt daarin voor het spoorgoederenvervoer een hoofdrol.”

 

Geluidshinder binnen de norm

Bewoners langs de lijn, bijvoorbeeld in Hardinxveld-Giessendam, hebben nog wel wat te wensen: zij klagen over geluidshinder. Om de klachten te controleren, vinden daar momenteel geluidsmetingen plaats. “Voorlopig ziet het er naar uit dat de geluidsbelasting binnen de norm voor de Betuweroute valt”, zegt Schultz. “Dat wil natuurlijk niet zeggen dat bewoners geen hinder kunnen ervaren, maar ik kan pas beslissen over maatregelen als de resultaten van de metingen definitief bekend zijn.”

 

Lees ook:

 


Vervoer over Betuweroute met 30 procent gestegen


“Problemen haven Rotterdam door vertraging Betuweroute”

Reageer op dit artikel