nieuws

Carpooling for Cargo: De leerlessen van Tri-Vizor

Distributie

Hoe kom je tot succesvolle horizontale samenwerking? Orkestrator Tri-Vizor legde dat uit tijdens een Dinalog ontbijtsessie. Het bedrijf stond garant voor de eerste succesvolle orkestratie van de stromen van farmafabrikanten Baxter en UCB. Deelnemers van de ontbijtsessie werden getrakteerd op een kijkje in de keuken.

Carpooling for Cargo: De leerlessen van Tri-Vizor
tri-vizor cargo dinalog sessie

Tri-Vizor is een logistieke orkestrator die opereert als een neutrale partij en scheidsrechter. De organisatie neem te taak op zich om de synergie van vrachten in verschillende supply chains te maximaliseren.

 

Tijdens de bijeenkomst, met ongeveer 25 deelnemers, deed Alex van Breedam van Tri-Vizor de methodologie uit de doeken. Welke bouwstenen zijn er nodig om twee bedrijven te laten samenwerken. Tri-Vizor krijgt van de opdrachtgevers het mandaat om ook echt het maximale uit de samenwerking te halen. Een groot verschil met groupage. "Wij proberen zover mogelijk in de interne keuken van de verladers toegelaten te worden. Op die manier kunnen we het moment waarop orders vrijgegeven worden zoveel mogelijk optimaliseren in functie van consolidatiewinsten", aldus Van Breedam.

Wij krijgen niet de orders door als ze al vast staan, zoals bij klassieke logistieke dienstverlening gebeurd, maar wij bepalen zelf de tijd dat de orders worden losgelaten."

 

Taart verdelen 

Er is een serieuze meeropbrengst te halen volgens Van Breedam: "Door consolidatie wordt de taart groter en is hij beter te verdelen." Voor de logistieke partners die de consolidaties uitvoeren zijn er ook voordelen om in te stappen. "Bundeling levert meer volume op, de winsten uit consolidatie zijn hoog. Zo krijgt de logistiek dienstverlener ook een deel van de taart en een stukje zekerheid. Hij kan een busdienst naar bepaalde landen opzetten als de stromen dik genoeg zijn." Een eis aan de logistiek dienstverlener is de capaciteit en equipment voor de farma industrie (temperatuur gecontroleerd).

 

Multilaterale contracten

Volgens Van Breedam zien steeds meer logistiek dienstverleners het als alternatief om in bundelingsactiviteiten te stappen. "Het is ook een manier om sneller naar multimodaliteit te gaan, een gevolg van dikke stromen. Horizontale samenwerking geeft bijna altijd aanleiding tot dikkere stromen. Dus, horizontale samenwerking gaat op een natuurlijke wijze de multimodaliteit stimuleren."

Uit de zaal kwam de vraag hoe het dan met de contracten precies zit. Tri-Vizor werkt met multilaterale contracten om kartelvorming tegen te gaan. "Met 1 op 1 contracten krijg je veel sneller een conflict", aldus Van Breedam, die het werken met multilaterale contracten een vernieuwend aspect vindt als het gaat om horizontale samenwerking.

 

Nederlandse marktverkenning

Voor de verladers in de zaal was het interessant om te horen hoe de kosten en baten nu precies realtime worden verdeeld. Tri-Vizor hoopt meer Nederlandse farma bedrijven mee te krijgen. Het bedrijf heeft interim consultant Jeroen Bolt bereid gevonden om de Nederlandse marktverkenning te doen. "Het lijkt er op dat Nederland er meer klaar voor is dan Vlaanderen. Nederland is de mentale sprong al aan het maken, versterkt door instituten als Dinalog en het Logistiek Topteam", aldus Alex van Breedam.

 

Cross sector

De eerste succesvolle orkestratiecase UCB-Baxter van Tri-Vizor kwam uiteraard aan de orde tijdens de bijeenkomst. Deze farmafabrikanten leveren naar dezelfde bestemmingen (Tsjechie, Slowakije, Roemenie, Bulgarije, Slovenie, Rusland). Tri-Vizor is in gesprek met een derde partij, in dat geval komen er bestemmingen bij. Ook is het bedrijf aan het experimenteren met bedrijven uit de chemie en FMCG. Cross sector: licht en zwaar combineren wordt ook onderzocht.

 

Collaborative systeem

Tri-Vizor heeft een heuse regie-cockpit en werkt met ICT waarbij gainsharing – de kosten en baten verdelen – mogelijk is. Omdat er geen bestaande tool voorhanden was heeft Tri-Vizor zelf een collaborative systeem ontwikkeld in samenwerking met Microsoft. Deze software zit voor 100% in de cloud. De orkestrator is bezig om een module in te bouwen waarbij de ordervoorspelling op basis van historie een onderdeel wordt. "Dan wordt onze pro activiteit nog sterker."

 

 

 

Raadpleeg de agenda op Logistiek.nl voor meer ontbijtseminars en lees alle verslagen terug in ons Dinalog-dossier.  

Reageer op dit artikel