nieuws

Reaguurders Logistiek roemen potentie Freightfactory

Distributie

De zes samenwerkende transporteurs binnen Freightfactory hebben het nodige losgemaakt onder lezers van Logistiek.nl. Het initiatief van vijf partijen waaronder de BOM, waarbij samenwerking tussen de zes transporteurs via intelligent agents zal worden gestimuleerd, wordt veel kansen toegedicht door ‘reaguurders’ van deze site.

Reaguurders Logistiek roemen potentie Freightfactory
Reaguurders logistiek roemen potentie freightfactory

De vijf initiatiefnemers van Freightfactory willen transporteurs / logistiek dienstverleners toekomstproof maken door middel van de inzet van intelligent agents. Samenwerking tussen dienstverleners is daarbij essentieel, vertrouwen ook. Het woordje vertrouwen krijgt in de reacties op het eerdere bericht de nodige aandacht.

Rob van Ipenburg van Quyntess: "Vertrouwen is goed, maar is een te smalle basis. Mijn ervaring is dat vertrouwen alleen bestendig gemaakt kan worden door transparantie: visibility over zowel beslissingen die de ‘agent’ neemt als de verdeelsleutel van de behaalde voordelen."

Peter van Scopin is van mening dat alle aspecten binnen de term supply chain management samen zijn te vatten tot het woord vertrouwen. "Dus alleen LDV’s die te vertrouwen zijn kunnen meedoen. Dat is erg belangrijk voor het slagen én erg moeilijk te handhaven", aldus Van Scopin.

 

‘Vervoer verse lucht voorkomen’

Huibert Tukker ziet duidelijk potentie in het Freightfactory initiatief. Tukker: "Vertrouwen onderling is zeer belangrijk. Zou graag ziend at er meerdere transporteurs, ook buiten Brabant, aan deel kunnen nemen. Verdeel Nederland in een aantal gebieden en betrek daarbij betrouwbare transporteurs om zodoende tot een juiste verdeling te komen en het vervoer van verse lucht te voorkomen."

 

Meer dan alternatief bestaande planningsystemen

Het mikken op één regio ontlokt ook Van Ipenburg een reactie: "Vanuit één regio kijken heeft de charme van de eenvoud en zal wellicht leiden tot minder rijden met halfvolle vrachtauto’s. Hoe dit echter de lege ritten terug verbetert lijkt me een uitdaging. Er zijn wel oplossingen voor maar daar zou de agent wel eens heel intelligent voor moeten zijn." Roel van de Vrande, werkzaam voor softwareleverancier Infor, is ook positief over de toepassing van agents. Van de Vrande: "Dit lijkt nu eens een project te zijn waar de inzet van intelligent agents verder zou kunnen gaan dan een alternatief voor bestaande planningsystemen."

Reageer op dit artikel