nieuws

Eerste cargohopper chauffeur ontvangt diploma

Distributie

Eerste cargohopper chauffeur ontvangt diploma
Mike van Rooijen kreeg uit handen van de Utrechtse wethouder Ingrid de Bondt en gedeputeerde Wouter de Jong en Pvda Tweede Kamerlid Diederik Samsom het eerste certifciaat voor duurzame stadsdistributi

Cargohopper chauffeur Mike van Rooijen heeft vrijdag uit handen van gedeputeerde van de provincie Utrecht Wouter de Jong en wethouder beheer openbare ruimte en mobiliteit van Utrecht Ingrid de Bondt het eerste officiële certificaat duurzame Stadsdistributie ontvangen. Van Rooijen is met zijn diploma de eerste ecochauffeur van Nederland.

Bij de uitreiking waren ook de prominente Pvda kamerleden Hans Spekman en Diederik Samson aanwezig. Samsom stelde met het omdraaien van een schakelaar de zonnepanelen op de Cargohopper officieel in gebruik. Daarmee werd het eerste deel van de pilot officieel afgesloten.

 

Verandering modaliteit 

In het tweede deel van de pilot moet duidelijk worden hoe Cargohopper zich in winterse omstandigheden gaat houden. Komende week krijgt het voertuig andere panelen, die bij grijs weer een hogere opbrengst hebben.

Tot nu toe werd met hulp van de zonnepanelen sinds de start van het project op 18 augustus 3341 kW/u stroom gegenereerd: meer dan een gemiddeld huishouden per jaar verbruikt. De pilot met zonne-energie wordt gesubsidieerd door de Provincie Utrecht. "We zijn nu een half jaar bezig en inmiddels maken vijftig bedrijven in de binnenstad gebruik van dit stadsdistributievoertuig. Het lading was er al want het zijn bedrijven die al deel uitmaakten van het Transmission netwerk. Er is alleen nu sprake van een verandering in modaliteit bij de distributie van onze klanten", zegt Jacques van der Linden, directeur van het Utrechtse Transportbedrijf Hoek en tevens geestelijk vader van de Cargohopper.

 

Revolutie

Hans Spekman was tijdens de bijeenkomst gelijk enthousiast over het principe achter dit stadsdistributie-concept. "Wat er zo goed aan is dat er een goede combinatie is ontstaan tussen milieu-ideologie en ondernemerschap, want aan dat laatste ontbreekt het vaak bij dit soort groene initiatieven." Diederik Samsom toonde zich ook lyrisch over het stadsdistributie-initiatief in Utrecht. "De opkomst van de elektrisch aangedreven auto is een begin van een nieuwe revolutie en de Cargohopper maakt daar zeker ook onderdeel van uit."

 

Handhaving milieuzones 

Samsom net als Spekman en gedeputeerde De Jong stelden zich tijdens een kort debat kritisch op ten opzichte van de handhaving in de milieuzones in de diverse steden. "Als je een milieuzone instelt dan moet je daarbinnen ook gaan handhaven. Zeker ook als je nieuwe duurzame distributie initiatieven als de Cargohopper een optimale kans wilt geven. Amsterdam laat bijvoorbeeld door de geslaagde controle met camera’s in de milieuzone zien dat het de handhaving serieus neemt."

Spekman en Samsom waren dan ook zeker te porren voor een voorstel van Jacques van der Linden om de Cargohopper binnenkort op het Haagse Binnenhof te presenteren.

 

VTL-initiatief

Het certificaat chauffeur duurzame stadsdistributie dat vrijdag aan Mike van Rooijen (20) werd uitgereikt  is een initiatief van transport en logistiek opleider VTL. Het certificaat moet het belang nadrukken dat leerlingchauffeurs via stageprojecten als Cargohopper bekend worden met de nieuwe technieken die het rijden op alternatieve energie met zich meebrengen. "We hopen dat dit initiatief er voor zorgt dat er meer jongeren geïnteresseerd en enthousiast raken in deze duurzame vorm van transport", aldus Mariël Oolthuis van VTL.

 

Interesse België

Voor de Cargohopper is inmiddels serieuze belangstelling vanuit de steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. "En ook in België is er interesse", zegt Van der Linden.

Dit stadsdistributieproject gaat ook meedingen naar de Award Stedelijke Distributie, waarvan de winnaar begin december wordt bekendgemaakt. "De inschrijving hebben we gezamenlijk gedaan met de Bierboot, een stadsdistributieproject dat inmiddels ook al wat jaartjes succesvol is hier in de Utrechtse binnenstad", aldus Van der Linden.

 

Doorontwikkeling Cargohopper 

De geestelijk vader is ook al vergevorderd met de plannen voor een nieuwe doorontwikkelde Cargohopper die volgend jaar het levenslicht zal zien. "Die moet pallets en rolcontainers kunnen vervoeren, een hogere snelheid hebben van 55 kilometer per uur en 130 kilometer kunnen rijden op de batterijen gecombineerd met de opbrengst van de zonnepanelen."

 

Reageer op dit artikel