nieuws

Utrecht start elektrische stadsdistributie

Distributie

Utrecht start elektrische stadsdistributie
Utrecht start elektrische stadsdistributie - TTM.nl

Hoek Transport in Utrecht start op 2 april een nieuwe vorm van stadsdistributie in de Utrechtse binnenstad. De goederen worden via stille elektrisch aangedreven treintjes de binnenstad ingerold. Het project, met naam City Shuttle, moet zonder subsidie gaan draaien.

City Shuttle Utrecht bestaat voorlopig uit een zero emissie elektrisch aangedreven voertuig met daarachter drie mini trailers waarop losse wisselcontainers geplaatst worden die de afmeting van drie Europallets hebben. Door deze in het wegtransport gestandaardiseerde afmeting, kunnen de containers zelf met een normale trekker/oplegger worden vervoerd van het huidige stadsdistributiecentrum langs de A2 buiten de stad naar een overslagpunt op loopafstand van de Utrechtse binnenstad. Daar worden de containers eenvoudig op de mini trailers gezet en vervolgens in het centrum uitgevent.

 

Stil
De City Shuttle heeft als voordeel dat hij stil en stankloos is. Door zijn lage snelheid van maximaal 25 kilometer per uur (stapvoets in het voetgangersgebied) en zijn geringe breedte van 1.25 meter hindert hij de doorstroming van het overige verkeer niet. Bovendien blijft het voertuig op de Utrechtse grachten te passeren wat opstoppingen voorkomt. Dat maakt het voertuig bijzonder publieksvriendelijk. De City Shuttle voldoet aan de eisen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer en mag overal rijden, ook buiten de venstertijden en in de voetgangersgebieden. Dat en het feit dat hij meer kan meenemen, maakt hem in de binnenstad superieur aan een bestelauto.

 

Op eigen kracht

Omdat Hoek Transport nu al stadsdistributeur is voor Utrecht denkt de vervoerder het hele plan zonder subsidie te kunnen doorvoeren. De directeuren Jacques van der Linden en Henry Zomer verwachten het eerste jaar een groei van 15 procent. "De bedrijven in de binnenstad zullen aanvankelijk merken dat ze hun goederen steeds meer in een keer aangeleverd zullen krijgen omdat het onze verwachting is dat steeds meer transporteurs ze liever bij ons Distributiecentrum aan de rand van de stad afleveren dan dat ze met hun trucks de binnenstad in gaan. Dat scheelt zowel de transporteur als de winkelier tijd. De volgende stap zou moeten zijn dat bedrijven hun hele voorraad bij ons onderbrengen omdat ze weten dat wij op elk moment kunnen aanvoeren. Dat scheelt ze opslag op locatie die weer omgezet kan worden in verkoopruimte.

 

Ook elders
De bedenker van dit idee, Van der Linden verwacht dat het plan voor Utrecht een op een kopieerbaar is voor andere steden. De aanloopkosten zijn met circa een ton relatief laag en omdat het ander vervoer vervangt, vrij snel terug te verdienen. Eenmaal op stoom, zorgt de hogere efficiëntie voor voldoende financieel draagvlak. In Utrecht worden de aanloopkosten door de directeuren zelf gedragen.

 

Kijk voor een complete fotoreportage op TTM.nl

 

Bron: TTM.nl

 

Reageer op dit artikel