blog

Elektrische markt wordt nu echt volwassen

Distributie 231

De Topsector Logistiek heeft onlangs een rapport gepubliceerd over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stadslogistiek. Een optimale laadinfrastructuur gaat hand in hand met introductiesnelheid van aantallen en soorten Battery Electric Vehicles (BEV). Het gaat om beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid.

Elektrische markt wordt nu echt volwassen

De introductie van BEV in de transportsector vergt een flinke investering. Forse concurrentie en beperkte marges lijken op het eerste gezicht geen ideale voedingsbodem. Een echte doorbraak vraagt om intensieve samenwerking tussen verladers, vervoerders, wegbeheerders,  leveranciers en financiers. Iedere investering vraagt om kapitaal én rendement. ABN Amro financiert logistieke objecten veelal via leaseconstructies. Onze duurzaamheidsstrategie is gericht op het financieren van de transitie naar zero-emissievervoer met specifieke aandacht voor lease van BEV-vervoersmiddelen. Een aantal transacties is gesloten, maar eerlijk is eerlijk, we kunnen onze klanten zeker nog niet altijd helpen.

Kennis van TCO is cruciaal, maar beperkt voorhanden

De centrale vraag bij de financiering van BEV is op welke wijze de hogere initiële investering tijdens de gebruiksduur kan worden terugverdiend en hoe de restwaarde zich zal gaan ontwikkelen. Kennis van en inzicht in de total cost of ownership (TCO) is cruciaal, maar is voor de meeste BEV in deze fase beperkt voorhanden. Het Topsectorrapport biedt interessante
conclusies, die we zeker gaan inzetten.

 

Lees ook
ING: In 2030 is 1 op de 4 trucks elektrisch

 

De businesscase van elektrische bestelbusjes is relatief eenvoudig en creëert een interessante markt voor financiers. De uitdaging voor de zwaardere trekker-opleggercombinatie is groter. Aanschaf vergt een fors hogere investering. Ervaringen omtrent betrouwbaarheid zijn sporadisch beschikbaar en ook de restwaarde is lastig te bepalen. Deze onzekerheden maken het lastig voor financiers. We zullen moeten kijken naar langere lease- en afschrijvingstermijnen, contractvormen tussen verladers en
vervoerders, maar ook aan garanties vanuit de truckfabrikanten.

Nieuw kansen voor de tweedehandsmarkt

De tweedehandsmarkt heeft tijd om zich voor te bereiden door de geleidelijke beschikbaarheid van de diverse BEV. Een volwassen BEV-tweedehandsmarkt zal zich moeten vormen. Wij verwachten dat deze markt voor lichte voertuigen (busjes) ook met de komst van BEV met name gericht zal zijn op Nederlandse kopers, zeker gezien het forse aantal zzp’ers die occasions aanschaffen. Voor wat betreft de uitfasering van zwaardere dieseltrucks ligt er zeker ook een kans. De combinatie van een goed onderhoudsboekje, correct gebruik en
een prima wegennet maakt Nederlands materieel zeer gewild
als exportproduct.

Reageer op dit artikel