blog

Samenwerking in pakketbezorging? Nog steeds hard nodig

Distributie 1110

Op social media en bij feestjes en partijen wordt vaak geroepen dat pakketbezorging vies is en de straten verstopt. Als je het moet geloven staan de straten en woonwijken vol met pakketbezorgers. Pakketbezorgers zouden samen moeten gaan bezorgen. Maar, klopt dat wel? In Duitsland deden ze er onderzoek naar. Samen bezorgen is geen goed plan; te duur en niet goed voor de consument.

Samenwerking in pakketbezorging?  Nog steeds hard nodig

Volgens een praktijkonderzoek van de Duitse branchevereniging voor pakketbezorgers BIEK leidt samenwerking bij pakketbezorging niet tot lagere kosten of minder verkeer. BIEK komt tot deze conclusie in hun rapport: ‘Quantitative Untersuchung der konsolidierten Zustellung auf der letzten Meile’ na analyse van de bezorggegevens bij twee pakketbezorgers in de steden Neurenberg en München.

Samenwerking bij pakketbezorging vermindert het aantal bestelwagens in steden en woonwijken weliswaar met ongeveer tien procent. Op straatniveau zijn er wel veel minder voertuigen door samenwerking.  Maar, de voordelen gaan volgens BIEK verloren door het vereiste inter-depotverkeer tussen de pakketbezorgers. Elk bezorger heeft nu namelijk nog een eigen sorteercentrum en –systeem. Samen bezorgen leidt uiteindelijk tot meer vervoersbewegingen. Bovendien is het bij samenwerking lastiger om aan de hoge service-eisen van klanten te voldoen door de extra tijd die consolidatie in de sorteercentra vraagt; ze komen vaker te laat.

Meer productiviteit in pakketketen

Sinds 2002 is het aantal bezorgde pakjes in Duitsland verdubbeld. Het aantal voertuigkilometers en medewerkers steeg maar met 50 procent. Tussen 2002 en 2019 is de productiviteit in pakketbezorging verbeterd met 40 procent. Ook in Nederland en andere landen zien we dit. We doen meer pakjes, met relatief minder mensen en voertuigen.

Er zijn nog genoeg uitdagingen voor de pakketbezorgers in het verbeteren van het aantal ‘first time right’ leveringen, de informatie-uitwisseling bij cross border zendingen, gebruik van ruimte op straat en in de wijk voor de bezorging, 50 procent lucht in pakjes en de vele retouren.

In plaats van consolidatie stelt BIEK daarom alternatieve concepten voor voor meer productiviteit in pakketbezorging. Ze denken daarbij aan meer ‘real time’ interactie met de ontvangers, route-optimalisatie met dynamische transportplanning, voldoende laad- en losplekken in binnensteden en woonwijken, werkplekleveringen, microhubs in binnensteden en woonwijken met de inzet van lichte elektrische voertuigen, white-label afhaalpunten en pakketstations en minder lucht in verpakkingen. Prima plannen waarbij samenwerking tussen pakketbezorgers nodig is!

Samenwerking: hard nodig!

Samenwerking brengt alleen maar resultaten als de gehele keten van kop-tot-staart wordt bekeken en niet enkel ‘die letzten Meile’. Samenwerking moet beginnen bij het ophalen en sorteren; ‘die erste Meile’.  Pakketbezorgers moeten samenwerken bij address intelligence en interactie met consumenten, standaard GS1 pakketlabels, containerisatie en de uitwisseling van transport- en verkeersdata.

Spannend zijn de kansen die de Hyperloop biedt voor het verbinden van centrale Europese distributiecentra, met lage handlingkosten en weinig veiligheidsvoorraad, met een razendsnelle levering in stedelijke gebieden. Dat is een markt voor 40 tot 60 miljard zendingen in Europa in 2025. Die Hyperloop komt er niet als de pakketbezorgers dat niet samen regelen.

Er, is dus nog genoeg te doen in de pakketsector om meer productiviteit te realiseren en de consument beter te bedienen. Het rapport van het Duitse BIEK is geen excuus zijn om niet veel meer samen te werken.

Auteur: Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics Hogeschool van Amsterdam

Reageer op dit artikel