blog

Pakketbezorgers: Stiptheidsacties Sinterklaas is dat nu wel zo verstandig?

Distributie 1081

De komende 5 jaar verdubbelt de pakketmarkt opnieuw. Dan moet je toch goed geld kunnen verdienen? Klaarblijkelijk niet. De Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BVPD) vindt de cao-tarieven onacceptabel laag en wil voor de piekdrukte een extra toeslag. Ze kondigen zelfs stiptheidsacties aan voor Sinterklaas. Is dat nu wel zo verstandig?

Pakketbezorgers: Stiptheidsacties Sinterklaas is dat nu wel zo verstandig?

Zes jaar geleden waren er de eerste conflicten tussen de zelfstandige bezorgers en PostNL over een eerlijke beloning en wurgcontracten. Inmiddels zijn we 6 jaar verder en brengen de bezorgers meer dan twee keer zoveel pakjes rond; ruim 300 miljoen per jaar. De helft daarvan is voor consumenten de andere helft voor zakelijke klanten. Een op de tien pakjes komt inmiddels van buitenlandse webwinkels als Amazon en Alibaba.

Samen sta je sterk

De zelfstandige bezorgers die vooral voor PostNL en DHL werken zijn in de afgelopen 6 jaar professioneel geworden en hebben zich krachtig verenigd in de BVPD. Die wil door overleg met de opdrachtgevers willen komen tot eerlijke cao-tarieven voor een gezonde bedrijfsvoering. PostNL vertelt de bezorger wat het mag kosten. Gaan de loonkosten, brandstofkosten of voertuigkosten omhoog, dan betaalt PostNL dat. In ruil daarvoor krijgt de bezorgondernemer langjarige contracten en zekerheid van werk, maar met magere winstmarges. Klaarblijkelijk is dat niet genoeg. De BVPD vindt de tarieven onacceptabel laag en wil voor de piekdrukte nu een extra toeslag.

Lange dagen

De bezorgers maken inderdaad lange dagen. De gemeenten maken het ze er niet makkelijker op door de binnensteden en woonwijken steeds verder af te sluiten. En, dan is er ook nog die consument die eigenlijk nooit thuis is als je langs komt. De consument die niet extra wil betalen voor die ‘gratis’ levering thuis, maar wel steeds meer service wil.
De webwinkels kiezen voor de pakketvervoerder met de laagste prijs. De kwaliteit is nauwelijks meer onderscheidend. Concurrentie gaat uiteindelijk om de laagste kosten, zeker bij Amazon en Alibaba. Gaat de prijs van bezorgen omhoog, dan zoekt de consument zijn geluk weer in de winkel of in het buitenland. Liever broodjes worden niet gebakken in e-commerce. Je kunt de markt niet verslaan; de consument heeft altijd gelijk.

 

Lees ook
Wat is er aan de hand bij PostNL?

 

De pakketvervoerder legt de rekening weer neer bij de bezorgondernemers. Die ‘race to the bottom’ is niet goed voor de werknemers en de zelfstandige bezorgondernemers die geïnvesteerd hebben in hun bedrijf. Wie wil er straks nog pakketbezorger worden?

Er gaat teveel fout

Wat mij aan het hart gaat zijn de faalkosten bij de bezorging. Die levering die niet is gelukt en veel extra tijd kost (en waarvoor de bezorger niets krijgt). Bezorgen bij de buren kost ook extra tijd. Innovatie in een betere service voor klanten gaat langzaam. Waar blijft dat SMS-je dat mij waarschuwt dat de bezorger er over drie minuten is? Waar kan ik aangeven wanneer ik thuis ben? Of, een alternatief adres opgeven? En, past de dieselbestelauto nog wel bij de maat van de autoluwe binnensteden en woonwijken?

Strategische agenda

Er moet ruimte komen voor de echt strategische agenda in pakketbezorging; een betere service, veilige en schone voertuigen, handige afhaalpunten en slimme informatietechnologie. Er zijn veel investeringen nodig om de pakketbezorging duurzaam winstgevend te maken. De huidige tarieven bieden daarvoor geen ruimte. Zoals het vandaag gaat kan het in elk geval niet verder. De bezorgers moeten samen met PostNL, na de feestdagen, aan tafel om te bespreken welke oplossingen nodig zijn om efficiënter te bezorgen.

Door de stiptheidsacties krijgen consumenten hun bestellingen voor Sinterklaas mogelijk pas na 5 december in huis. Dat is zuur. Het is juist de belangrijkste periode van het jaar voor webwinkels en de consumenten. Die finalewedstrijd voor de feestdagen moet je als professionele bezorgondernemer toch juist willen winnen? Anders kiest de webwinkel, zeker Amazon en Alibaba, gewoon voor een ander. De bezorgers en PostNL hebben echt een gemeenschappelijk belang. Van stiptheidsacties wordt in elk geval niemand beter.

Auteur Walther Ploos van Amstel, lector Hogeschool van Amsterdam

Reageer op dit artikel