blog

De ‘menselijke’ uitdagingen in de harde transportsector

Distributie 588

Wet- en regelgeving rondom de digitale tachograaf. Het is noodzakelijk dit op orde te hebben. Maar het is ook de moeite waard de blik wat verder op de horizon te richten: waar gaat je vervoersbedrijf heen? Hoe zorg je ervoor dat je chauffeurs iedere dag met plezier aan het werk gaan? En hoe kun je als transporteur aan de verwachtingen van je klanten blijven voldoen of zelfs overtreffen?

De ‘menselijke’ uitdagingen in de harde transportsector

Juist in de ‘harde’ transportwereld zou het meer over mensen moeten gaan. En dat kan. Door het gebruik van voertuigtelematica bijvoorbeeld, is de top 3 ‘zachte’ uitdagingen als volgt te tackelen:

1.    Zet de chauffeur centraal

Het tekort aan chauffeurs blijft in de komende jaren hoogstwaarschijnlijk alleen maar toenemen. Het is dus zaak ervoor te zorgen dat de chauffeurs die je hebt hun werk zo efficiënt mogelijk kunnen doen, maar ook dat ze tevreden blijven met jou als werkgever. Hoewel chauffeurs bij voorkeur werken met het nieuwste kaartmateriaal en de hoogste kwaliteit technologie, willen ze daar zoals eerder gezegd zelf vooral niet te veel tijd aan kwijt zijn. Door te kiezen voor de juiste telematicaoplossing voorzie je chauffeurs van een gebruiksvriendelijk systeem, zonder ze op te zadelen met extra administratieve lasten of ingewikkelde werkprocessen. Op die manier wordt de chauffeur ontlast en zal de tevredenheid onder de chauffeurs toenemen.

2.    Laat de chauffeur zich focussen op de weg

Het is van groot belang om aan de huidige wet- en regelgeving te voldoen: niet alleen om hoge boetes te voorkomen, maar ook om de verkeersveiligheid en het welzijn van je chauffeurs te verhogen. Dit wordt vaak gezien als een tijdrovend proces. Met de juiste telematicaoplossing breng je daar verandering in: door tachograafgegevens op afstand te kunnen downloaden bespaar je eenvoudig tijd en gedoe. Bij 50% van de bedrijven die in het onderzoek aangaven gegevens handmatig te downloaden, kostte dat tussen de 16 en 30 minuten per voertuig per maand.

 

Lees ook de blog
Tachograaf: 5 tips om problemen met de wet te voorkomen

 

Dat zijn kostbare uren! Niet alleen voor je medewerkers die zich met de downloads bezighouden, maar ook voor je chauffeurs: uren die ze veel liever op de weg door zouden brengen. Terwijl tevredenheid van je chauffeurs natuurlijk van groot belang is! Door dit proces te automatiseren hoeven chauffeurs zich minder bezig te houden met administratieve rompslomp (wat ze niet leuk vinden) en hebben ze beschikking over de nieuwste technologie (waar ze dan wel weer blij van worden).

3.    Overtref de klantverwachting

Tachograafgegevens zijn waardevol, mits ze op de juiste manier geanalyseerd worden. Door dit proces te digitaliseren met tachograaf analysesoftware, krijg je eenvoudig inzicht in mogelijke compliance issues en zie je welke processen je verder kunt optimaliseren. Bovendien is er beter inzicht in resterende rijtijden van een chauffeur, zodat je geen opdrachten hoeft af te slaan omdat je niet weet wie er nog beschikbaar is. Dat betekent niet alleen tevreden chauffeurs, maar ook blije klanten: je kunt beter aangeven wanneer ze hun levering kunnen verwachten en hoeft minder vaak nee te verkopen. Beter nog, je kunt zelfs extra opdrachten aannemen: er komen steeds meer platformen voor het delen van vervoersopdrachten. Als jouw chauffeur zijn lading heeft afgeleverd en leeg terug rijdt, kan het zeker de moeite waard zijn een externe vervoersopdracht op te pakken!

De transportsector heeft dan misschien een ‘harde’ uitstraling: uiteindelijk draait het allemaal om de mensen die de sector draaiende houden. Juist die hebben profijt van technologische vooruitgang. Door uitdagingen in kaart te brengen en daar als transportbedrijf slim op in te spelen, kunnen chauffeurs hun werk plezieriger uitvoeren, wat zich vaak weer vertaalt in een tevreden klant. En dat is op zijn beurt weer goed voor het bedrijf!

Tekst is aangeleverd door TomTom. Auteur: Rene de Jong, sales director Benelux  Tom Tom 

Reageer op dit artikel