blog

‘Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks’

Distributie Premium 1806

‘Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks’

Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de komende vijf jaar een of meer elektrische bestelauto’s aan te schaffen. Het goede nieuws is dat ondernemers er in elk geval nu al over nadenken. Dit is winst ten opzichte van enkele jaren geleden. Maar, de overgang van diesel naar elektrisch vraagt een andere bedrijfsvoering. Het gebeurt niet vanzelf.

Veel steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen en we lopen in transport flink achter bij de Parijse CO2 doelstellingen. Elektrisch vervoer is goed voor de noodzakelijke CO2-reductie. Uit onderzoek van evofenedex blijkt dat de helft van de ondervraagde bedrijven nadenkt over de aanschaf van elektrische bestelauto’s binnen nu en vijf jaar.

Voorwaarden

Ondernemers hebben een aantal voorwaarden benoemd op basis waarvan zij de overstap naar elektrisch rijden willen doen:

  • Aanschafprijs gelijk aan diesel of lagere Total Cost of Ownership (65%);
  • Actieradius gelijk aan diesel (61%);
  • Gelijke hoeveelheid laadruimte (37%);
  • Voldoende laadinfrastructuur in omgeving (33%).

Anders plannen

Dat is een stevige bijsluiter bij het rapport. De ondernemers willen wel als het ze niks extra kost en ze er geen moeite voor hoeven doen. Zo eenvoudig ligt dat niet. De bedrijfsvoering moet echt anders. Niet voor alle ondernemers zal de transitie van diesel naar elektrisch pijnloos gaan. Zeker als je concurrent al over is en jij nog niet.

Met de korte actieradius en oplaadtijd is een goede transportplanning essentieel. Dat geldt voor zowel de tactische planning van de routes, als operationele planning op basis van de actuele status van de accu.

Lees ook: Eerste energie routeplanner voor elektrische trucks

De chauffeur

De chauffeur speelt, nog meer dan bij diesel, een grote rol bij het ‘brandstofverbruik’. Stroom is echt niet gratis. De rijstijl en keuze voor wegen (bijvoorbeeld snelwegen) bepalen ook hoe groot de actieradius in de praktijk is. De nieuwe voertuigen zijn uitgerust met boordcomputers die de voertuigprestaties, de status van de rit, de accu en de rijstijl van de chauffeur monitoren. Hoe ga je straks de chauffeurs aansturen op het rijgedrag?

Laadinfrastructuur

Diesel is op elke straathoek te koop met overal eenzelfde prijs per liter. Bij stroom is dat anders. Elke laadpaal heeft weer eigen prijsstelling. Waar koop je straks je energiediensten voor voertuigen en gebouwen? Veel bestelauto’s kunnen onderweg of thuis worden opgeladen. Maar dit gebeurt toch vooral op de zaak. Een investering in laadinfrastructuur is nodig.

Zomaar even het voertuig aan de oplader hangen is overigens niet verstandig. Zeker als je overweegt snel te laden, waardoor je met een voertuig mogelijk op één dag twee routes kan rijden. Het opladen betekent een extra belasting voor het netwerk, zeker bij snelladen. Naast in de eigen laadinfrastructuur zijn ook investeringen nodig in ‘smart charging’, soms in combinatie met eigen energieopwekking met zonnepanelen, bv. samen met andere ondernemers in de straat.

Lees ook: Oplossingen voor laadproblemen elektrische voertuigen

Waarom eigenlijk nog een bestelauto?

De belangrijkste vraag is waarom je eigenlijk nog een bestelauto neemt. Bij binnenstedelijke bouwlogistiek is steeds vaker de eis dat personeel met het openbaar vervoer komt. Hoe ga je dan in samenwerking met leveranciers, logistiek dienstverleners en groothandel de bevoorrading regelen? Andere bedrijven denken na over de inzet van lichte elektrische voertuigen. Er zijn al geslaagde voorbeelden bij pakketbezorging en servicelogistiek. En, weer anderen denken na of ze niet juist zwaardere voertuigen voor de bezorging in kunnen zetten door betere afspraken te maken met klanten.

Juist met het grote tekort aan chauffeurs is de overgang van diesel naar zero-emissie voertuigen een goed moment om nog eens fundamenteel na te denken over het transportnetwerk en de eigen bedrijfsvoering. Een-op-een vervangen is geen goed idee; kan het ook anders? En, kan het minder voertuigen?

De rol van fabrikanten

De fabrikanten van bestelauto’s zijn ook nog niet klaar voor MKB-markt. Ze benaderen de markt nog teveel vanuit het oude, traditionele perspectief van verkoop of financial lease. De operationele zorgen lagen bij de klant en waren vooraf bekend. De ondernemer heeft behoefte aan een perspectief dat beschikbaar, betaalbaar en betrouwbaar is.

Gespreid bedje?

Ondernemers komen met de keuze voor elektrisch vervoer niet in een gespreid bedje terecht. De overstap van diesel naar elektrisch gaat in elk geval niet niks kosten. Het is bloed, zweet en tranen. Over de Total Cost Of Ownership hoef je nog het minste zorgen te maken. Maar, doe je niks, dan kom je straks niet meer bij je klanten… dat is toch ook geen plezierig vooruitzicht?

Auteur: Walther Ploos van Amstel
Co-auteurs Martijn Altenburg, Susanne Balm

Onderzoeksteam e-mobility in stadslogistiek -Hogeschool van Amsterdam

 

Reageer op dit artikel