blog

Dit betekent de afschaffing van geoblocking voor de logistiek

Distributie 1806

Dit betekent de afschaffing van geoblocking voor de logistiek

Het wordt voor consumenten eenvoudiger om in een ander land online te shoppen. Reden is het verbod op geoblocking door de EU. De afschaffing biedt kansen voor de logistieke sector.

Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat 63 procent van de pogingen om iets te kopen in een ander EU-land mislukt door geoblocking. Het verbod op geoblocking (eind dit jaar) is natuurlijk geweldig nieuws voor consumenten. De nieuwe wet omvat een verbod op elke vorm van onderscheid tussen consumenten met verschillende nationaliteiten. Producten die eerst niet beschikbaar waren voor de consument zijn dat nu wel, waardoor er veel meer opties ontstaan voor de koper.

Leveringsplicht

Naast de consument heeft het verbod ook invloed op de logistieke sector. De nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat Europese webwinkels klanten voortaan toegang moeten geven tot de volledige webshop en diensten, ongeacht het land van waaruit ze die bezoeken. Dit wil echter niet zeggen dat webshops verplicht zijn zelf de producten te leveren aan elk land in Europa. Als een webshop zelf niet levert in een bepaald land, moet het de consument de mogelijkheid bieden om de levering op te halen of zelf voor vervoer te zorgen.

Kansen logistiek

Ik vermoed dat niet veel consumenten in de praktijk voor eigen vervoer zullen zorgen. Hier gaan consumenten niet zelf aan beginnen, maar het biedt logistieke bedrijven de mogelijkheid om hier slim op in te spelen. Zij kunnen diensten aanbieden die dit soort bewegingen ondersteunen.

 

Lees ook
“Big Parcel is een gat in de markt”

 

Logistieke samenwerking

Iedere vervoerder heeft echter sterke en zwakke punten in zijn distributienetwerk. Denk aan grenzen als het gaat om landen waar zij in staat zijn om te leveren, een gebrek aan capaciteit of de tijd die nodig is om een product op een efficiënte manier te bezorgen. Om internationaal een sterk, dekkend netwerk te kunnen bieden en concurrentievoordeel te behalen, moeten logistieke dienstverleners samenwerkingen aangaan met vervoerders, verladers, expediteurs en leveranciers.

Netwerk en software

Door slim gebruik te maken van een sterk logistiek netwerk, kan de supply chain optimaal worden ingericht. Daarnaast hebben logistieke dienstverleners te maken met zaken als douane-afhandeling en compliance. Er moet snel worden ingespeeld op de veranderende wet- en regelgeving in verschillende landen om de behoeften van de consument tegemoet te komen. De juiste software die ondersteunt op dit gebied kan hierbij een uitkomst bieden.

 

Lees de blog van Jack van der Veen
Bent u een hotspot in uw logistieke netwerk?

 

Al met al, het verbod op geoblocking betekent meer keuze voor de consument en meer business voor verladers en vervoerders. Door op de juiste manier in te spelen op deze ontwikkeling, wordt het verbod interessant voor zowel consumenten als logistieke dienstverleners.

Auteur: Steve Williamson is director solution consulting bij BluJay Solutions

Reageer op dit artikel