blog

Hoe ver bent u met de aanpak van uw inbound transport?

Distributie 1679

Hoe ver bent u met de aanpak van uw inbound transport?
Arthur Lasschuyt

Traditioneel is de return on investment (ROI) op transportmanagementsystemen (TMS) vaak gericht op outbound transport. Door de opkomst van transportmanagementsystemen in de cloud is de mogelijkheid groter dan ooit om het TMS te gebruiken om de kosten van inbound transport te verlagen.

Door het inbound transport ook mee te nemen in het ransportmanagementproces, zijn aanzienlijke voordelen te behalen. Zo bespaarde een distributeur van voedingsmiddelen kosten door op de terugrit vracht van leveranciers mee te nemen.

Maar toen het bedrijf bekeek hoeveel het bedrijf de leveranciers betaalde voor prepaid vrachten, ontdekte het hoeveel het kon besparen als het bedrijf het vrachtmanagementproces zelf zou uitvoeren. Met een oplossing die inbound transport en outbound transport over de gehele vracht holistisch plant en uitvoert, wist het bedrijf uiteindelijk zes miljoen dollar aan vrachtkosten per jaar te besparen.

Kleine bedrijven kunnen ook besparen

Ook voor kleinere organisaties zijn er significante besparingen te behalen. Een distributeur van industriële apparatuur voor thuisgebruik, waarbij de verdeling van zendingen ongeveer 85 procent pakketten en vijftien procent vracht is, heeft aanzienlijk bespaard op de kosten en de efficiency.

 

Lees ook
In vijf stappen naar een nieuw TMS

 

Door groei van zowel het aantal klanten als het aantal producten dat hij vervoerde, werd het inbound transport complexer. Ook de introductie van een dropshipping-programma zorgde ervoor dat volledig inzicht lastig werd. Een TMS hielp het bedrijf om het proces van binnenkomende goederen, van pakket en LTL, beter te managen. Daarnaast ontwikkelde de organisatie een portal voor leveranciers voor volledig inzicht, en kon uitvoerend personeel – dat orders handmatig opvolgde – ingezet worden voor taken die meer waarde toevoegen.

Meer controle en minder kosten

1. Breng alle informatie over uw inbound transportvolumes samen. Dit klinkt eenvoudiger dan het is, want wellicht staat deze informatie verdeeld over meerdere systemen of locaties. En voor vracht die beheerd wordt door leveranciers, zijn vrachtkosten vaak niet direct beschikbaar.

2. Betrek de bredere supply chain en inkooporganisaties. Vaak is er niet één groep die ownership heeft over leveranciers of logistieke kosten: ze zijn verdeeld over inkoop, transport, operations etc.

 

whitepaper descartes

Hoe kan Slimme IT de logistieke sector helpen? Bekijk de whitepaper

3. Creëer uw routingrichtlijn. Kosten en time-to-delivery in balans houden, is de basis. Maar werk ook samen met carriers om tarieven te bepalen op basis van volumes, of met alternatieve carriers op basis van vermogen of speciale behoeften. Specifieke eisen op het gebied van labeling en EDI vallen hier ook onder. Die kunnen uw logistieke processen en operations-workflows stroomlijnen.

4. Pas de 80/20-regel toe. Converteren naar ‘collect’ is niet zomaar gedaan en honderd procent van uw inbound transport moet dan ook niet uw doel zijn. Kijk naar de producten, volumes, transportlanes en transportmogelijkheden van leveranciers die het meeste kunnen opleveren. Of begin anders met uw top 20-leveranciers (voor wat betreft vrachtvolume).

Inspanning van de hele organisatie vereist

Voor de allerhoogste kostenbesparingen moet inbound conversie een organisatiebrede inspanning zijn. De volgende drie punten zijn daarbij belangrijk.

1. Structuur. Is er iemand binnen uw team, die zich elke dag volledig toelegt op inbound conversie? Doordat het om een cross-functioneel programma gaat, zijn communicatie, duidelijk gedefinieerde rollen en verantwoordelijkheden, en rapportages over prestaties essentieel.

2. Vaardigheden. Afhankelijk van hoe uw inbound transport er precies uitziet, hebt u misschien andere transportvaardigheden nodig dan waar uw organisatie op dit moment over beschikt. De snelste manier om uw mogelijkheden uit te breiden, is door een transportconsultant in te schakelen, die helpt bij het eerste conversieproject en – belangrijker nog – het team traint op de nieuwe methoden.

3. IT. Hebt u het juiste TMS? Is het systeem in staat het overzicht te behouden over alle inbound conversie en backhauls in alle transportvormen die uw bedrijf gebruikt? In het TMS moeten vormspecifieke uitvoeringseisen opgenomen zijn, zoals het zichtbaar maken van pakketten en de wegtransportroutes. Daarnaast moet er een closed-loop-model zijn om capaciteitsuitzonderingen te managen en het gehele transportproces te automatiseren.

Auteur: Arthur Lasschuyt, Product Manager Transportmanagement Europe bij Descartes

 

 

Reageer op dit artikel