blog

De belangrijkste trends voor inrichting last mile in 2017

Distributie 2821

De last mile. Wat is het komende jaar belangrijk? Met welke ontwikkelingen moet je rekening houden? Trends op een rij die het komend jaar een grote rol spelen bij de inrichting van de last mile.

De belangrijkste trends voor inrichting last mile in 2017
  1. Eindklant als uitgangspunt

Je kunt er niet omheen; de eindklant gaat een steeds grotere rol spelen bij de inrichting van je last mile. Traditioneel is een strakke planning vooraf of het maken van een optimale route de basis voor de juiste aflevering. Door de toepassing van onder ander track & trace systemen is de order altijd zichtbaar en kan de klant ieder moment van de dag op de hoogte gehouden worden. Als logistieke partij kan het lastig zijn om af te stappen van een traditioneel beeld waarin de klant afwachtende is. Je kunt dit zien als een trend met veel beperkingen. Maar ook als kans om jezelf ‘’toekomstbestendig’’ te maken en je te onderscheiden van je concurrentie.

Binnen de consumentenmarkt is het al een tijd zichtbaar. 30% van alle leveringen wordt niet bij de eerste poging afgeleverd. De afgelopen jaren zijn er nieuwe concepten en initiatieven ontstaan om verspilling in de last mile tegen te gaan. Er wordt steeds meer geluisterd naar de consument. Ook bij B2B leveringen is de wens er om alles steeds sneller, inzichtelijker, efficiënter en meer gecontroleerd uit te voeren. In plaats van deze doelstellingen van binnenuit te bewerkstelligen, gebruik je eindklant als uitgangspunt. Zet zijn behoefte en wensen centraal in het proces zodat jij de optimale service kan bieden. Realiseer je dat de last mile begint bij de first click.

  1. Van buiten naar binnen

Logistieke innovaties in de last mile waren tot voor kort voornamelijk intern gericht. Nu spelen de softwarepakketten die zich richten op de last mile een steeds belangrijkere rol. Van oudsher is goede planningsoftware de manier om je last mile optimaal in te richten. Veel WMS– of ERP-systemen zijn aangevuld met functionaliteiten die naast de interne processen deels je externe proces ondersteunen.

Echter gebruik maken van één systeem om je gehele logistieke proces te optimaliseren is niet meer van deze tijd. Het samen laten werken van softwarepakketten die uitblinken in een specifiek onderdeel van het proces, levert meer op dan één systeem dat alles ‘matig’ doet. Deze aanpak geeft je daarnaast ook de mogelijkheid om sneller in te spelen op veranderingen. Er valt veel winst te behalen in de last mile. Kijk daarom naar software die je daarin ondersteunt en tevens eenvoudig koppelt met je bestaande interne systemen. De grootste winst boek je in het externe proces. Zowel op kostenbesparing als op het verhogen van de kwaliteit van je service.

  1. Controle houden door het los te laten

Snel schakelen, goed communiceren met je medewerkers op de weg en met de klant, niet bang zijn af te wijken van je gemaakte planning. Het klinkt angstaanjagend, maar we leven nu eenmaal in een snelle wereld waarin het achteraf inspelen op geanalyseerde data niet meer voldoende is. Real time kijken wat er gebeurt en daarop kunnen inspelen zal je uiteindelijk meer controle geven. Veranderingen, problemen of kansen komen op het moment zelf. Zorg dat je de tools in handen hebt waarmee je in kunt spelen op veranderingen.

  1. Chauffeurs achter het stuur

Door de betere informatievoorziening is de chauffeur beter geïnformeerd en kan hij/zij de juiste beslissingen nemen. De chauffeur heeft het fysieke contact met de eindklant en is dus het visitekaartje voor de organisatie. In een dynamisch proces zal deze rol alleen maar groter worden. Het gebeurt nu ook al want ervaren chauffeurs hebben zelf afspraken met klanten omdat dit beter werkt dan wat de huidige systemen voorschrijven. Maak gebruik van de kennis en ervaring van chauffeurs; leer van je mensen. Zorg dat je chauffeurs goed op de hoogte zijn zodat zij inspelen op veranderingen gedurende de dag. Laat hem/haar zelf beslissen welke volgende aflevering het beste is, zie routeplanning als advies en geef ze ruimte. Chauffeurs denken mee, dit verhoogt je flexibiliteit en daarmee je afleverservice.

Kortom, als logistiek professional ben je vooral op zoek naar een optimaal proces waarmee je de maximale waarde voor je klanten realiseert. Dit in combinatie met de hoge snelheid waarmee de technologie en de markt zich ontwikkelt dwingen je om na te denken over software die daarin meebeweegt.

Auteur: Patrick Okkersen, Routigo.nl

 

 

Reageer op dit artikel