blog

Intelligente transportsystemen essentieel voor betere doorstroming

Distributie 1145

Intelligente transportsystemen essentieel voor betere doorstroming

Het is niet de vraag óf onze wegen zullen worden bevolkt door zelfrijdende voertuigen, maar wanneer. Om voertuigen echt autonoom te laten rijden, is de opkomst van intelligente transportsystemen essentieel.

Het duurt waarschijnlijk nog tot 2050 voordat voertuigen autonoom rijden. De eerste zelfrijdende voertuigen worden echter al ingezet. De Franse stad Lyon is onlangs gestart met een proef met zelfrijdende bussen. In de VS werd eind oktober voor het eerst een commerciële lading vervoerd door een zelfrijdende vrachtwagen.

Slimme infrastructuur

Hoewel er al diverse slimme toepassingen zijn in de Nederlandse infrastructuur – denk aan automatische nummerbordherkenning en real-time reisinformatie in het openbaar vervoer – staan we nog slechts aan het begin van deze ontwikkeling.

Om zelfrijdende auto’s daadwerkelijk autonoom te laten opereren, moeten ze in staat zijn om te communiceren met andere weggebruikers en (stedelijke) infrastructuur en systemen. Probleem hierbij is dat de bestaande bebouwing is ingesteld op traditionele vormen van transport. Een aanpassing aan de toekomstige vorm van transport is dan ook hard nodig.

Opkomst Intelligente transportsystemen

Essentieel hierbij is de opkomst van intelligente transportsystemen (ITS), waarbij informatie- en communicatietechnologieën worden ingezet om transport slimmer, efficiënter en minder belastend voor het milieu te maken. Hiervoor zijn sensoren nodig die geplaatst worden op nieuwe en bestaande wegen, gebouwen en verkeersborden. Deze sensoren verzamelen continu data van passerende voertuigen.

Rijgedrag aanpassen

Tijdens een rit kan een voertuig met behulp van ITS naadloos communiceren met andere voertuigen en met de omliggende infrastructuur. Het rijgedrag kan dan worden aangepast aan het overige verkeer en veranderende omstandigheden. De snelheid wordt automatisch aangepast, net als de afstand tot voorliggers. Indien nodig wordt er gekozen voor een alternatieve route, bijvoorbeeld bij ernstige drukte. Zo worden verkeersstromen efficiënter beheerd.

Infrastructuur met sensoren

Om bovenstaand scenario werkelijkheid te laten worden, moeten steden nauw samenwerken met constructiebedrijven om hun huidige stedelijke infrastructuur aan te passen. Een upgrade naar een infrastructuur met sensoren en IoT-apparaten is daarbij essentieel. Tegelijkertijd moeten bedrijven analysesystemen opzetten die inzicht verschaffen in de verzamelde data: met het herkennen van patronen kunnen er intelligente oplossingen worden gecreëerd die in steden en gemeenschappen kunnen worden toegepast.\

Flexibele structuur

Naast sensoren en de toepassing van IoT, heeft een goed werkend ITS-ecosysteem een flexibele IT- en data-infrastructuur nodig die geïntegreerd kan worden met databronnen van derde partijen en geschikt is voor vlotte ontwikkeling en een snelle service-implementatie.

Op dit moment bevinden we ons nog in de aanloop naar de implementatie van autonoom rijden en intelligente transportsystemen. Maar vergis je niet, dit is slechts stilte voor de storm. Bedrijven doen er goed aan om de juiste technologie in huis te halen om ervan verzekerd te zijn dat ze optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die de toekomst biedt.

Joe Campbell, Senior Director, Engineering Construction & Operations bij Cognizant

Reageer op dit artikel