blog

Hanjin-effect: einde huidige scheepvaartindustrie?

Distributie 1349

Hanjin-effect: einde huidige scheepvaartindustrie?

Het faillissement van Hanjin kon niet op een slechter moment gebeuren. Vlak voor het einde van het jaar met de feestdagen in het vooruitzicht, bereiken ladingvolumes de piek. Het is een onzekere tijd voor de gehele supply chain en logistieke sector. Welke stappen moeten logistieke spelers nemen om goed voorbereid te zijn op de toekomst?

  1. Megacontainers: groter, sneller, maar ook beter?

Maersk Line bouwde ’s werelds grootste schip, Triple-E, om meer goederen te leveren en tegelijkertijd minder brandstof te verbruiken. Grote rederijen volgen deze trend, maar is dit wel een goed idee? Het is onwaarschijnlijk dat megacontainers het probleem van overcapaciteit oplossen.

Maar liefst 18 procent van alle containerschepen wereldwijd is op dit moment verankerd en inactief. In het laatste kwartaal steeg de capaciteit van de wereldwijde scheepvaart met 7 procent, terwijl de vraag achterbleef met 1 procent. Bovendien is 60 procent van de kostenbesparingen van de meest recente containerschepen te danken aan efficiëntere motoren en niet als gevolg van schaalvoordelen.

Het is duurder om grotere schepen te bouwen, onderhouden, vervoeren en de havens binnen te loodsen. Vergeet daarnaast niet de dure verzekeringspremies als gevolg van het hogere risico op piraterij, aangezien de potentiële waarde van de lading op het schip veel hoger is. De kosten wegen duidelijk op tegen de voordelen als het gaat om megacontainers.

  1. Verklein de kloof tussen traditionele en innovatieve partijen

Big data zorgt in de scheepvaartindustrie voor betere prestaties, nu het aantal aangesloten apparaten en sensoren stijgt. Het meten van capaciteit, plannen en rapporteren en het zorgen voor energie-efficiëntie en proactieve probleemdetectie zijn slechts enkele voorbeelden van voordelen die het Internet of Things met zich meebrengt. Deze continue terugkoppeling van informatie, stelt vervoerders in staat hun activiteiten alsmaar te verbeteren.

Doordat de technologie en daarmee ook de mogelijkheden zich zo snel ontwikkelen, wordt de technologische kloof tussen de innovatieve leiders in de sector en de gemiddelde logistieke dienstverlener alleen maar groter. Het is daarom essentieel dat alle logistieke partijen profiteren van de beschikbare technologie. Dit zorgt er namelijk voor dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de infrastructuur, een hogere klantbetrokkenheid wordt gecreëerd en dat er betere beslissingen kunnen worden gemaakt op basis van informatie.

  1. Het uitwisselen van lege containers

Boston Consulting Group (BCG) is gestart met xChange, een webgebaseerde handelsplaats waarop vervoerders, leasemaatschappijen van containers, intermodale exploitanten en andere logistieke bedrijven materialen kunnen uitwisselen die op dat moment niet worden gebruikt. Dit zou kunnen zorgen voor een vermindering van lege containers van maar liefst 30 procent. Een positief gevolg daarvan is een verkleining van de ecologische voetafdruk. Het wordt op dit moment getest door de grootste rederijen en container-leasemaatschappijen ter wereld.

Dit zijn een paar vormen van innovatie in de logistieke sector en er komen alleen maar meer innovaties bij, nu bedrijven wanhopig op zoek zijn naar manieren om niet kopje onder te gaan. Het is pompen of verzuipen: kleine aanpassingen zijn niet langer voldoende, disruptie is noodzakelijk.

4FOLD inklapbare container gelanceerdBekijk ook: 4FOLD inklapbare container gelanceerd

 

Reageer op dit artikel