blog

Duurzamer verpakken in de e-commerce

Distributie 2743

Duurzamer verpakken in de e-commerce
Philippine van der Putten

Online winkelen neemt toe evenals de drang om duurzamer te verpakken. Retailers en logistiek managers die zich willen voorbereiden op de groei in het online winkelen, krijgen nu de kans om twee vliegen in één klap te slaan en ook meteen hun verpakkingsproces duurzamer in te richten.

Na een online bestelling worden in distributiecentra verspreid door het hele land de producten verzameld en verpakt voor verzending. Logistiek managers zijn zich meestal goed bewust van de directe en indirecte invloed op het milieu die dit procesonderdeel met zich meebrengt, maar toch blijkt het vaak nog een flinke uitdaging om het proces milieuvriendelijker in te richten.

Inventariseren

Het verduurzamen van de logistieke keten begint al bij het in kaart brengen van de stroom inkomende verbruiksartikelen. Waar ter wereld worden de dozen geproduceerd? Van hoeveel leveranciers maak je gebruik? Hoe vaak wordt er aangeleverd? Is de pallet collomoduul gestapeld, oftewel laat men teveel lucht vervoeren? Hierin kunnen logistiek managers vaak nog een flinke optimalisatieslag maken. Zij doen er goed aan te inventariseren of het huidige leveranciersbestand nog wel voldoet aan de wensen van de organisatie, waaronder die op het gebied van duurzaamheid. Meestal liggen hier nog tal van besparingsmogelijkheden, zoals het reduceren van het aantal leveranciers of het kiezen van leveranciers die dichterbij gevestigd zijn, wat tot CO2-reductie leidt.

 

Outsourcen

Daarnaast is er de mogelijkheid het proces van inkomende verbruiksartikelen helemaal te outsourcen: je neemt één leverancier in de hand voor alle verpakkingen die ook verantwoordelijk is voor het voorraadbeheer. Voordelen zijn dat het totale pakket in één keer geleverd kan worden – volle vrachtwagens – en de opslagruimte sterk gereduceerd kan worden.

Lucht vermijden

Wie met een assortiment standaarddozen werkt, kan flink verduurzamen door gebruik te maken van oplossingen die de organisatie helpen om de hoeveelheid ‘verpakte lucht’ te minimaliseren. Er zijn systemen op de markt – een voorbeeld is de multiscan van Logistore – die de afmeting van een order berekenen en zo bepalen welk verpakkingsformaat het beste aansluit. Het bepalen van de meest geschikte verpakking voor een order wordt hiermee volledig geautomatiseerd.

Op maat

Een doos op maat gaat nog een stap verder. Organisaties die op grote schaal kartonnen dozen gebruiken, kunnen een investering in een box on demand-machine overwegen om duurzamer te verpakken. Wie de standaarddozen vervangt door zo’n machine, heeft niet alleen veel minder opslagruimte nodig, maar voorkomt ook onnodig gebruik van verpakkingsmateriaal. De machine kiest zelf het juiste kartontype voor een order en vouwt, snijdt en plakt het karton tot een doos op maat. Doordat de machine berekent hoe een doos op de meest efficiënte wijze uit het karton kan worden gesneden, wordt bijna elke vierkante centimeter karton benut en is er nauwelijks restkarton. Prettige bijkomstigheid is dat deze maatverpakkingen ook meteen de ergernis van ‘verpakte lucht’ onder de ontvangers tot het verleden doen behoren.

Duurzame transportverpakkingen

Goede transportverpakkingen beschermen het product tegen beschadigingen tijdens vervoer en gaan daardoor verkwisting tegen. De keuze van transportverpakkingen, waarbij je het beste materiaal, verpakkingsformaat en opvulmateriaal gebruikt voor een bepaald product, kan daarom een groot verschil maken als het gaat om duurzaam bezorgen.

Kartondikte

Kartonnen dozen op zichzelf vormen een duurzame materiaalkeuze, maar passen deze nog steeds bij de huidige producten? Bij veel organisaties is reeds jaren geleden een keuze voor een bepaalde kartondikte van de dozen gemaakt. Logistiek managers doen er goed aan het huidige dozenpakket te beoordelen op het benodigde draagvermogen en het beschermend vermogen. Bij een verandering van processen of producten – bijvoorbeeld producten die vandaag de dag lichter zijn geworden of van andere materialen worden gemaakt – kan het zijn dat de eisen aan een verpakking zijn meeveranderd. In sommige gevallen voldoet bijvoorbeeld een doos met een dunnere golf ook prima.

Als organisaties dit goed in kaart brengen, kunnen ze twee vliegen in één klap slaan: ze kunnen veel winst behalen op het gebied van duurzaamheid, maar ook kosten reduceren. Maatverpakkingen – minder ‘verpakte lucht’ – zorgen er voor dat er meer verpakkingen mee kunnen per transport en dat er dus minder transporten hoeven plaats te vinden. Dat scheelt niet alleen geld, maar ook CO2-uitstoot.

Foliesoorten

Transportverpakkingen zelf worden ook steeds duurzamer. Paperwise maakt bijvoorbeeld papier en karton uit alternatieve grondstoffen, in dit geval landbouwafval. Een ander voorbeeld is de NextGen Folie: een dunne stretchfolie die nu al wordt getest met een dikte van slechts 6 my. Tot nu toe waren dunne foliesoorten niet geschikt voor transportbescherming, maar dankzij de nieuwste productietechnieken zijn er nu dunne folies die zelfs beter beschermen dan de meeste dikkere folies. De dunne folie zorgt voor minder folieverbruik en minder kokerafval en reduceert de hoeveelheid benodigde transport- en opslagruimte.

Vulmateriaal

Ook op het gebied van vulmateriaal zijn er allerlei duurzame oplossingen, bijvoorbeeld vullingen die gemaakt zijn van gerecycled materiaal of van grondstoffen die zelf goed te recyclen zijn. Een voorbeeld is vulmateriaal dat samengesteld is van gerecycled oud-papier. Er zijn machines te koop die opvulmateriaal kunnen maken van oude kartonnen dozen die niet nog een ronde mee kunnen. Een ander voorbeeld van duurzaam opvulmateriaal zijn opvulchips gemaakt van mais.

Verstransport

Het snelst groeiende marktsegment in de e-commerce is die van voedingsmiddelen en versproducten, zoals boodschappen, maaltijdboxen en delicatessen. Het aantal online aankopen steeg volgens Thuiswinkel Markt Monitor in het laatste kwartaal van 2015 met 54 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Met koel- en warmhoudtassen kunnen retailers versproducten tijdens de wacht- en transporttijd constant op de juiste temperatuur houden. Hierdoor is er minder voedselbederf door transport en dus minder voedselverspilling. Bovendien zijn de meeste van deze koel- en warmhoudtassen, zoals de thermobag, zeer geschikt voor hergebruik. Ze kunnen eenvoudig geretourneerd worden, maar de consument kan ze ook zelf blijven gebruiken.

De Foodmailer is een verzendverpakking voor versproducten die wordt gecombineerd met papieren icepacks. Met de bijbehorende app kunnen retailers precies berekenen hoeveel icepacks nodig zijn bij een bepaalde producthoeveelheid, buitentemperatuur, levertijd en gewenste aflevertemperatuur. De Foodmailer is van karton gemaakt en kan daardoor na gebruik in zijn geheel bij het oud-papier, waardoor de ontvanger niet met restafval blijft zitten of de verpakking hoeft te retourneren of reinigen.

Retourzendingen

Verkeerd bezorgde of beschadigde pakketten die retour gezonden moeten worden, zorgen voor een flinke toename in de CO2-uitstoot. ‘Slimme verpakkingen’, zoals verpakkingen die voorzien zijn van een chip in een NFC-etiket (Near Field Communication), zorgen ervoor dat retailers met behulp van track en trace de route van het pakket kunnen blijven volgen. Na bezorging kunnen zij bovendien persoonlijk in contact blijven met hun klanten. Klanten kunnen dan eenvoudig aangeven dat een product niet bevalt of beschadigd is, waardoor direct een afspraak gemaakt kan worden met een bezorger in de buurt voor retourzending. Hiermee kunnen retailers en logistiek managers niet alleen het retourproces optimaliseren, maar ook het aantal transportkilometers en daarmee de CO2-uitstoot verminderen.

Recycling

Eenmaal bezorgd bij de ontvanger, hoeft de levensloop van een verpakking niet meteen te eindigen. Verpakkingen die geschikt zijn voor hergebruik, kunnen in veel gevallen nog lang mee. Zorg er dan wel voor dat verpakkingen eenvoudig te retourneren en te reinigen zijn.

Soorten inkt

Uit onderzoek van Dotcom Distribution blijkt dat 90 procent van de ondervraagde consumenten een mooie verpakking bewaart of deze opnieuw gebruikt. Nadeel is dat de verpakkingen zelf er niet bepaald duurzamer op worden. Bijvoorbeeld de inkt die gebruikt wordt om de dozen op te leuken, kan een behoorlijke impact op het milieu hebben. Gelukkig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van inkten op waterbasis, waarmee dozen op een milieuvriendelijke manier van een kleur of afbeelding voorzien kunnen worden.

 

Reageer op dit artikel