blog

Wat zijn de IT-trends voor 2016?

Distributie

De populariteit van online shoppen zorgt voor logistieke uitdagingen. De invoer van AGS uitvoer zit er aan te komen. Veranderingen die druk leggen op bestaande IT-systemen. Wat betekent dat? Ger Daalhuisen van softwareleverancier Kewill ziet vier trends.

Wat zijn de IT-trends voor 2016?
Gerry Daalhuisen

1. Gebruik van de cloud neemt verder toe

Ook in 2016 zal het gebruik van cloud-technologie binnen de logistieke sector toenemen, met name door kleine en middelgrote logistieke dienstverleners/ expediteurs. Het stelt hen namelijk in staat te concurreren met grotere spelers in de markt. Dit komt mede doordat er vooraf geen grote investeringen (zoals toegang via portals of apps) meer nodig zijn en er een snelle ROI kan worden behaald. Het maakt de kleine en middelgrote logistieke dienstverleners flexibeler waardoor ze in staat zijn om zich gemakkelijk aan te passen aan de steeds veranderende behoeften van de markt.

2. Vraag naar transportmanagementsystemen stijgt

De transportsector zal het komende jaar de impact van het chauffeurstekort gaan voelen. Bedrijven gaan op zoek naar betere manieren om hun transportbehoefte te plannen en beheren. Dat resulteert in een groeiende vraag naar transportmanagementsystemen (TMS) die hen daartoe in staat stellen. Daarnaast is een brede invoering van ‘supply chain execution’ convergentie te zien – het samenbrengen van verzuilde logistieke teams binnen een bedrijf om processen te stroomlijnen. Doordat grote organisaties hier al succes mee hebben behaald, zal dit het komende jaar ook ingevoerd worden bij kleinere bedrijven die op zoek zijn naar concurrentievoordeel. Convergentie kan bedrijven ontmoedigen, maar het is niet zo moeilijk als het lijkt omdat er technologieën beschikbaar zijn die dit mogelijk maken op een efficiënte en effectieve manier.

3. Luchtvrachtindustrie stapt over op nieuwe communicatiestandaard

De tijd dringt voor de luchtvrachtindustrie om over te stappen op een nieuwe, verbeterde communicatiestandaard. De industrie neemt namelijk afscheid van het Cargo-IMP-protocol en gaat over op de Cargo-XML-standaard. De Cargo-XML-standaard is ontwikkeld door de International Air Transport Association (IATA) om het beheer en de invoering van communicatiestandaarden te vereenvoudigen. Het is een stap in de richting van ‘e-freight’, de overgang naar een papierloze supply chain voor luchtvracht. Tot nu toe hebben veel expediteurs en verladers echter nog geen actie ondernomen. Het is belangrijk dat zij het komende jaar meegaan in deze verandering, want steeds meer landen verplichten de overgang naar deze nieuwe standaard.

4. Invoering nieuwe Europese douanewetgeving

De douane digitaliseert steeds meer. Daarom wordt per 1 mei 2016 het Communautair Douane Wetboek (CDW) vervangen door de nieuwe Europese douanewetgeving Union Customs Code (UCC). Dit moet ervoor zorgen dat de internationale handel wordt vereenvoudigd, procedures en gegevens gestandaardiseerd en douaneformaliteiten volledig elektronisch worden afgehandeld in de hele Europese Unie. Alle EU-landen kijken uit naar 1 mei, maar waarschijnlijk zal deze overgang niet vlekkeloos verlopen. De EU-landen hebben hun IT-systemen namelijk nog niet aangepast in lijn met de UCC. Alle IT-gerelateerde regelgeving zal daarom vertraging oplopen door een overgangsperiode die duurt tot december 2020.

Er komt in 2016 nog meer druk te liggen op automatisering en het kunnen inspelen op de vraag uit de markt. Om dit mogelijk te maken zijn de juiste IT-systemen en –tools cruciaal. Het is voor bedrijven daarom belangrijk om kritisch te kijken naar de eigen systemen en processen en verbeteringen aan te brengen waar nodig.

 

Reageer op dit artikel